Infrastrukturministern dansar i Lagos medan världens dyraste tågbiljett rullar vidare mot Arlanda. Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling kommenterar att EQT nu köper Arlanda Express. Det förändrar egentligen ingenting. Monopol är fortfarande monopol. Och notan hamnar som vanligt hos resenärerna.
Efter EQT:s köp av Arlanda Express: Monopolet kvarstår


Mest läst i kategorin
Dans i Lagos, affärer i Stockholm
I helgen kunde vi se infrastrukturminister Andreas Carlson dansa tillsammans med kronprinsessan Victoria under ett statsbesök i Nigeria. Det visades i SVT:s succéprogram Året med kungahuset. Statsrådet Carlson visade oanade talanger på dansgolvet i världens snart folkrikaste land. Hur han reagerade på nyheten att EQT köper Arlanda Express av den kinesiska staten är oklart, men gissningsvis blev det några danssteg även då.
Det är förstås bättre för den svenska regeringen att ett svenskt, Wallenbergkontrollerat riskkapitalbolag äger avgörande svensk infrastruktur än en kommunistisk diktatur. A-trains viktigaste tillgång är den exklusiva rätten att köra tåg till Arlanda fram till 2050.
Ny Airbus kan göra slut på SAS mest ifrågasatta långflyg
En fabriksny Airbus A350 har landat i SAS-flottan – och det kan bli början på slutet för bolagets mest ifrågasatta långdistansflyg. Efter en sommar med
Senaste nytt
Ett avtal som smögs igenom
Avtalet förlängdes under största möjliga tystnad av den förra infrastrukturministern, socialdemokraten Tomas Eneroth, i juli 2019. Det innebär att vi i ytterligare 25 år kommer att ha världens dyraste resväg till vår nationella flygplats.
Sist jag åkte till Arlanda kostade det 340 kronor enkel resa. Det är stundtals billigare att flyga till Medelhavet med Ryanair. Samma resa från Köpenhamns centralstation till Kastrup med tunnelbanan kostar en tiondel. Det är inte den enda anledningen till att Kastrup leder stort över Arlanda i tävlingen om Nordens bästa flygplats. Men det är en avgörande.

Utredningar finns, viljan saknas
Åtminstone om vi ska tro regeringens ständige Arlandautredare Petter Norman. I flera utredningar har Oscar Properties tidigare ordförande föreslagit att staten ska ta över driften av Arlanda Express och sänka priset, eller låta den skattefinansierade kollektivtrafiken stanna på Arlanda utan extra stationsavgift.
Problemet är enkelt. Monopol är lönsamma. En rimlig beräkning av kostnaden för att bryta monopolet är minst 10 miljarder kronor. Det är också ungefär där EQT:s prislapp landar.
Monopol gör vad monopol vill
Jag tror inte på EQT när bolaget säger att man vill sänka biljettpriserna. Hela poängen med ett monopol är att man kan ta betalt som man vill eftersom ingen konkurrens finns.
Arlanda Express är dessutom byggt för att hålla konkurrenterna borta. Perrongerna är så höga att SL:s vanliga pendeltåg inte kan använda stationerna. Det är ingen slump. Det är ingen olycka. Det är en långsiktig plan från det nyliberala helvetet.

Inget händer före valet
Nu väntar långdragna förhandlingar med infrastrukturminister Andreas Carlson. Inget kommer att hända före valet. Vi lever i ett land där flygskam fungerar som en nationell religion. All infrastruktur som inte kan märkas med ordet räls bortom Arlanda betraktas som suspekt, särskilt av dem som ser Greta Thunberg som vår tids Jeanne d’Arc.
Efter valet finns dock en öppning. SL kan släppas in på Arlanda till rimliga priser och tider om EQT får några miljarder av infrastrukturminister Andreas Carlsons efterträdare. (Kanske Tobias Andersson om Tidö-gänget får fortsatt förtroende.)
Det öppnar i sin tur för en ny pendeltågsstation på Arlandas parkeringsområde, granne med Per Taubes och Peter Stordalens konferensanläggning Scandinavian XPO. Där finns ett potentiellt bingo för Arlandastad Group.
Läs även: Lyxväskan tappar greppet om siffrorna
Tio år bort och fel minister
Allt detta sammanfaller tidsmässigt med att Ostlänken till Skavsta flygplats en dag faktiskt invigs. Vi talar om minst femton år framåt i tiden. Då finns förutsättningar för en ny gryning för svensk flygtrafik, förutsatt att flyget överlever den svacka vi befinner oss i just nu.
Det blir intressant att se vilken infrastrukturminister som får klippa bandet. En sak är säker. Det blir inte Andreas Carlson.
Ett enkelt recept som Sverige vägrar testa
Vill vi på allvar få fart på svenskt flyg finns ett beprövat recept. Gör som Portugal under finanskrisen. Bjud in lågprisbolagen och erbjud Europas lägsta landningsavgifter. Det skulle uppskattas av ett folk som älskar charterresor till Medelhavet och samtidigt skapa en oväntad boom för svensk turism.
Jag har sagt det förr. Skillnaden nu är tajmingen. SAS har gjort Köpenhamn till sin huvudbas och ingen annan aktör, läs Lufthansa, verkar vilja fylla tomrummet på Arlanda. Det är nu det borde hända. Därför lär det inte göra det.
Läs även: Hon är ansvarig för den svenska flygkrisen

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan det tidiga 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Skulle din familj kunna bo kvar om du skulle avlida? En livförsäkring är en självklarhet för alla som har någon som är beroende av ens inkomst. JustInCase livförsäkring gäller dygnet runt, i hela världen. Du ska kunna leva livet fullt ut, utan att behöva kompromissa med tryggheten.










