Med minst 270 döda och ännu obesvarade frågor är Air India-tragedin inte bara en personlig katastrof. Det är också en kris för Boeing — och deras stolthet 787 Dreamliner. Ett plan som länge hyllats som det säkraste i världen.
Boeing hade ett drömplan: Så blev 787 en tickande bomb


Mest läst i kategorin
Nästan en miljard passagerare
Innan haveriet hade Boeing 787 flugit i nästan sexton år utan dödsolyckor. “Det är faktiskt en helt otrolig säkerhetsstatistik”, säger Richard Aboulafia på AeroDynamic Advisory. Mer än 1 100 Dreamliners trafikerar himlen just nu — från Tokyo till Toronto.
Men under ytan har sprickorna aldrig riktigt lagats. Under hela 787-programmets historia har visselblåsare varnat för kvalitetsbrister, fuskkultur och tveksamma montage i fabrikerna.

En förlorad dröm för Boeing: Sonic Cruiser
Historien börjar redan före 11 september-attackerna. Då drömde Boeing om en Sonic Cruiser — en jet som nästan skulle bryta ljudvallen. Men när flygbolagen tappade passagerare över en natt ändrades planerna. Ingen behövde längre fart.
Alla ville ha låga bränslekostnader.
“Flygbolagen sa till Boeing att det de verkligen behövde var det mest bränslesnåla och ekonomiska långdistansplanet som någonsin byggts,” säger flyghistorikern Shea Oakley.
Resultatet? 787 Dreamliner. Ett plan byggt i kolfiber istället för aluminium. Ett plan som lovade 20 procent lägre bränsleförbrukning och betydligt tystare flygningar. Det var svaret på Airbus gigantiska A380, superjumbon som idag står i hangarer och samlar damm.

Fabriken i South Carolina: Boeings akilleshäl
Men drömmen fick ett pris. För att pressa löner och facklig makt startade Boeing en helt ny produktionslinje i North Charleston, South Carolina. Långt från Seattles flygtradition och ännu längre från strikt kvalitetskontroll.
Resultatet blev en lavin av felrapporter. Redan 2013 fick man hålla hela flottan på marken efter batteribränder. Och 2019 började det riktigt storma.
John Barnett, en erfaren kvalitetschef, slog larm: “Jag tror att det bara är en tidsfråga innan något stort händer med en 787. Jag ber till Gud att jag har fel.”
Hans påstående? Att flygplan monterats med delar från skrotlådor för att hålla tempot i produktionen. Metallspån som kan kortsluta elsystem. Dolda fel som kan växa i det tysta.
Läs även: “Gigantiska hål i himlen”: Konflikterna hotar världens flygtrafik

Whistleblowers på rad
Barnett var inte ensam. Cynthia Kitchens, också tidigare kvalitetschef, berättade om samma mönster: undermåliga delar som smögs förbi karantän. Falska siffror. Tystnadskultur.
Senast i fjol vittnade Sam Salehpour inför senaten. “De säkerhetsproblem jag har sett hos Boeing, om de inte åtgärdas, kan leda till en katastrofal olycka med ett passagerarflygplan som kostar hundratals människor livet.”
Han varnade för sprickor i skrovet — små glipor som riskerar att ge upp under trycket tusentals meter upp i luften.
Förnekelse och nya löften
Boeing har konsekvent förnekat att några större säkerhetsrisker finns. De menar att alla påståenden utretts av USA:s flygsäkerhetsmyndighet FAA. “De här problemen utgör inga säkerhetsrisker,” hävdar man.
Men i branschen är oron långt ifrån död. Ed Pierson, en annan tidigare anställd och grundare av Foundation for Aviation Safety, hävdar att “vi såg tecknen innan kraschen. Men ingen lyssnade.”
Läs även: Flygkaoset växer – EU kraftsamlar mot “air rage”
Ett plan för framtiden — eller en tickande bomb?
Frågan alla ställer sig: Är Dreamliner en säker maskin? Eller en tickande bomb byggd på kompromisser?
“Jag skulle fortfarande sätta mig i en 787 utan att blinka,” säger analytikern Scott Hamilton. “Men kraschen måste utredas ordentligt. För om det finns mönster — då måste de stoppas.”
Det enda vi vet nu är att Air India-planets flygdata är bärgade. Svaren kommer ta tid. Under tiden fortsätter Boeings dröm att sväva högt — med en skugga hängande över vingarna.
Källa: BBC

Perfect Weekend Guide
Boeing 787 Dreamliner
• Första flygning: 2009
• Över 1 100 levererade globalt
• Byggs i kolfiber för lägre vikt och buller
• Utsatt för visselblåsarlarm om produktion och säkerhet
Så flyger du säkrare
Dubbelkolla flygbolagens servicehistorik. Följ FAA:s rekommendationer. Och ja — sitt nära en nödutgång om du sover dåligt.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.