Dagens PS

Nu blir det åldersgräns på hudvård

Mantle inför åldersgräns på sin hudvård
Mantle tar nu, som första svenska varumärke inom hudvård, beslut om en åldersgräns för att köpa produkter. Gränsen sätts vid 18 år. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 19 mars 2024Publicerad: 19 mars 2024

Svenska hudvårdsmärket Mantle är först med en åldersgräns på hudvård. Bakgrunden är en Tiktok-trend som får unga att använda vuxenprodukter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakom svenska hudvårdsmärket Mantle finns Josefin Landgård och Stina Lönnkvist.

Landgård har en bakgrund inom tech- och startupvärlden, Lönnkvist är varumärkesexpert och tillsammans har de gjort succé med Mantle.

Nu tar de ett nytt steg som första varumärke och markerar att det är för att de vill ta ansvar.

I fokus står retinoider, en grupp kemiska föreningar som är derivat av vitamin A.

Retinoider spelar en central roll i hudvård, speciellt när det gäller att motverka hudens åldrande, behandla akne och förbättra utseendet.

Påverkar cellerna

Retinoider fungerar genom att påverka hudens cellförnyelse, vilket kan minska rynkor, linjer och hyperpigmentering.

Det finns flera olika typer av retinoider, sinsemellan varierade i styrka och effektivitet.

ANNONS

Avancerade hudvårdsprodukter har blivit populära på sociala medier och retinolprodukter har trendat på Tiktok. Skönhetsföretagen har sålt slut på kategorin och haussen har fått EU att reagera.

ANNONS

Senaste nytt

EU har agerat

Förra året införde EU en reglering och begränsade försäljningen till en maximal koncentration av 0,05 procent i kroppslotioner och 0,3 procent i ansikts- och handprodukter.

EU:s vetenskapliga råd SCCS säger i en deklaration att man vill tillämpa en försiktighetsprincip för produkterna.

Nu reagerar Mantle som första svenska hudvårdsmärke med att införa en åldersgräns för inköp av deras hudvårdsprodukter.

Man hänvisar till trenden bland unga att använda hudvård som kan skada hudbarriären.

”Ska ta ansvar”

”Varumärken och återförsäljare ska ta ansvar för att skydda ung hud. Vi riktar vi oss till vuxna köpare”, säger vd Josefin Landgård i ett pressmeddelande.

ANNONS

Från och med nu får ingen under 18 år köpa produkter via Mantles hemsida.
Mantle har även rekommenderat sina återförsäljare att ta samma beslut.

”Vill inte sälja”

Mantle vill inte sälja ”aktiva och potenta produkter till barn och ungdomar”, skriver man i pressmeddelandet.

Bakgrunden är uppgifter om att så unga som 9-12-åringar börjat använda retinolprodukter, skriver Livsstil.

Hoppas på effekt

“Elvaåringar ska inte använda retinoider. Det känns väldigt viktigt för mig att göra något när vi ser den här trenden växa lavinartat”, säger Josefin Landgård.

”Som en aktör i branschen tycker vi att varumärken och återförsäljare ska ta ansvar för att skydda ung hud. Att införa en åldersrestriktion är ett enkelt och förhoppningsvis effektivt sätt att begränsa trenden”, avslutar Mantles vd.

Läs mer:

ANNONS

Brad Pitt lanserar hudvård gjord på druvrester. Dagens PS

Nya hälsotrenden: Rött vin och hudvård. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS