Dagens PS

Afrikansk musik på väg att bli en hype

Afrikansk musik
Artisten Youssou N'Dour från Senegal. (Foto: TT)
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 26 juli 2022Publicerad: 26 juli 2022

Den afrikanska musikscenen är på väg att bli en hype. Globala musikproducenter satsar stora pengar på att komma in på marknaden för afrikansk musik, rapporterar Reuters.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Afrikansk musik är på god väg att bli en hype. Intresset för afrikanska artister har ökat lavinartat bland globala musikproducenter som tävlar om att komma in på och lägga beslag på den afrikanska musikmarknaden. Väl medvetna hur effektivt smartphones kan dela och sprida information på sociala medier har företagen insett att det finns stora möjligheter, vilket spätt på deras intresse.

Afrikanska artister har blivit populära när de uppträtt på internationella festivaler såsom Afro Nation i Portugal, och Afro Color i Frankrike med genrer som fått stort genomslag, bland annat Afrobeat, Rhumba och Amapiana. Därtill har radiostationer bidragit till deras spridning.

Bland mer kända artister finns M’balax-maestro och Youssou Ndour från Senegal, Kongos Lokua Kanza och Magic System från Elfenbenskusten samt Cabo Snoop från Angola.

Jättebolag satsar på afrikanska musikmarknaden

Ett företag som snappat upp det globala intresset för afrikansk musik är Universal Music Group som lanserar Virginia Music Africa Label & Artist services. Tjänsten riktar sig till oberoende afrikanska artister och entreprenörer inom musikbranschen och hjälper dem med global lansering. Spotify, Apple Music och Boomplay är andra företag som sökt sig till den afrikanska marknaden.

Enligt Franck-Alcide Kacou, vd för Universal Music Afrika och Virginia Music Africa Label, har bolaget drygt 15.000 musiktitlar och mer än hundra artister från tjugofem länder.

Kacou berättar att tjänsten kommer att digitalisera och distribuera afrikansk musik i vinyl-, kassett- eller CD-format för att nå dagens yngre publik. “Det är en verklig möjlighet för länder som upplever den digitala transformationen och som vill ta vara på de kulturella och musikaliska arven genom våra digitala plattformar som dessutom kan ge dem en global spridning.”

Av: Cecilia Bolter

ANNONS

Läs även: Spotifycore – en modern formel för hits

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS