Dagens PS

Sveriges första fortkörning - en riktig fartdåre

Fortkörning
Sällskapet Forslund med dam-sällskap ombord på den Léon Bollée som blev fordonet förSveriges första fortkörning. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 30 maj 2023Publicerad: 30 maj 2023

1886 byggdes den första automobilen och cirka fem år senare sågs den första bilen på svenska gator. Men det var först år 1900 som den första fortkörningsboten delades ut. Och såhär gick det till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är den 26:e maj år 1900. Våren hade börjat bra och kvällen var ljum.  Ett glatt sällskap roade sig på den nya innekrogen Riche i början av Stockholms nya paradgata, Birger Jarlsgatan, som höll på att växa fram.

Fortkörning

Riche har varit en av Stockholms innekrogar sedan i början av 1900-talet och restaurangen har varit Birger Jarlsgatan trogen. (Foto: Stockholmskällan)

När timmen började bli sen bröt sig en del av sällskapet loss och tackade för sig. Satte på sig hatt och rock och tog sikte på den automobil som stod parkerad utanför restaurangen.

Mannen i sällskapet, bokhållaren Henning Forslund, erbjöd damerna skjuts hemåt i bilen – ett erbjudande de absolut inte tackade nej till. Att åka automobil var fortfarande något exotiskt.

Fortkörare

Och de män – för det var i stort sett bara män som framförde dylika fordon – det var ofta personer med både god råd och bra kontakter.

Trehjulig bil

Bilen som stod parkerad vid trottoaren var även med den tidens mått, en annorlunda tingest. Lite grand av en trehjulig motorcykel men med två tittade i ett säte framför föraren.

ANNONS

Märket på bilen var även det ur den annorlunda kadern bilar. Det var ett importerat fordon tillverkat av den franska biltillverkare Léon Bollée och av modell Voiturette.

Fortkörning

Léon Bollée var uppfinnaren och entreprenören som bland annat tog världens första körkort. (Foto: WikiCommons)

Fabriken hade fått sitt namn efter sin grundare och ägare, uppfinnaren Léon Bollée, som hade många strängar på sin lyra. Bland annat hade han 1875 fått världens första körkort, men som då det togs, endast var giltigt för ångbilar.

ANNONS

Senaste nytt

Köptes av LM Ericssons son

Bilen som nu sällskapet äntrade på Birger Jarlsgatan, hade tagits till Sverige 1897 av Henning Forslunds gode vän Gustaf LM Ericsson.

Fortkörning

Konst- och Industriutställningen i Stockholm 1897 var en magnifik föreställning där en ny stadsdel byggdes upp på Djurgården. (Foto: Stockholmskällan)

Bilen hade då visats upp på den stora Konst- och industri-utställningen i Stockholm och var faktiskt den första bil som officiellt visades upp i Sverige.

Henning själv hade köpt bilen av Gustaf LM Ericsson, och berättade själv om förvärvet:

ANNONS

”Jag ledde ut den på gatan sedan köpet var klart, steg i och körde – utan tanke på trafikregler, för såna fanns inte den tiden. Och iförd hög hatt. Det hade man ju oftast.

Galant framfart

Mitt första mål var Drottningholm, dit det gick galant trots backar och allt! Passageraren satt i den här bilen framför chauffören, rat­ten var vid sidan om bilen på höger och växelspaken på vänster utsida.”

Fortköning

Sällskapet Forslund med dam-sällskap ombord på den Léon Bollée som blev fordonet förSveriges första fortkörning. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Men nu var det år 1900 och sällskapet från Riche tog plats i bilen och Henning styrde ut i gatan. Då bilar på den tiden fortfarande var synnerligen rara tingestar i huvudstadens trafik, var det bland hästkärror, cyklister och gångtrafikanter som Henning fick navigera.

Förfärlig fart

Kosan styrdes över Nybroplan och ut på Strandvägen. Farten ökades av Forslund till uppemot 10 km/h och kanske över det.

Men denna framfart måste ha retat någon av Strandvägens finare, varför en konstapel tillkallades. Henning själv berättar igen:

ANNONS

“Farten var inte hög –  på slätmark kanske femton kilometer i timmen. Det ansågs mycket då. För en femtonkilometers-körning åkte jag fast år 1900.

En poliskonstapel sprang i kapp bilen och högg mig i rockskörten och förbjöd mig köra med sådan förfärlig fart.

Fortkörning

Polisrapporten från händelsen finns även den bevarad. (Foto: Stockholmskällan)

Det blev 10 kronor i böter. Jag hade kört i överdådig framfart – högre fart än skritt (6 km/tim) var inte tillåtet.”

Boten efter denna överdådiga framfart finns bevarad som ett kul minne hos familjen Forslund. Och faktum är att också bilen finns bevarad på Tekniska Museet.

Fortkörare

Bilen är fortfarande i ett mycket gott skick och i precis det utseende som den vad den där retsamma dagen år 1900 då Henning Forslund blev Sveriges första fartdåre.

Läs mer här:

ANNONS

Unik film från Stockholmsutställningen 1897
17-åring körde174 km/h på 60-väg

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS