Dagens PS

Så föddes Mercedes med guldsked i mun

Mercedes
Den treuddiga stjärnan symboliserar idag en av världens high-end produkter: Mercedes. Men var kommer namnet Mercedes ifrån Och vad betyder egentligen stjärnan? (Foto: Mercedes)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 maj 2023Publicerad: 04 maj 2023

Gottlieb Daimler och Carl Benz. Så hette herrarna bakom bilmärket som vi idag känner som Mercedes-Benz. Men – hur kom Mercedes in i bilden, och vem eller vad var det?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Emil Jellinek är en av historiens alla entreprenörer, vars unga år kantades av bekymmer i skolan. Den unge Emil kunde inte sitta still och bedömdes inte besitta någon form av inlärningsförmåga.

Idag hade nog både hem och skola diagnostiserat honom med ADHD. Men detta var långt före dylika tillstånd var kända.

Emils föräldrar, Adolf och Rosalie Jellinek försökte få den unge Emil att passa in i någon skola i Wien där familjen bodde, men han straffade ut sig i skola efter skola, efter mer eller mindre kort tid.

Det första jobbet

17 år gammal, lyckades Adolf hitta ett jobb åt Emil på järnvägsbolaget Rot-Koestelec North-Western där han blev kvar i två år innan han sparkades för att nattetid ha anordnat tåg-race med bolagets materiel.

Förmodligen hade Emils liv fortsatt på den slingriga vägen om han inte, via pappans kontakter, åter fått en tjänst. Som 19 år gammal  fick han tjänst på de franska legationerna i Tanger och Tettawen i franska Marocko.

Mercedes

Emil Jellinek och hans chaufför Hermann Braun 1898 vid Jellineks Daimler, en sex hästkrafter stark Phaeton. (Foto: Mercedes)

Inom diplomatin hittade hans oroliga själ en plats. Han fick också kontakt med  de affärsmöjligheter som fanns i Marocko och började snart exportera tobak till Europa.

Han fick också kontakt inom försäkringsväsendet och aktiemarknaden och började så smått bygga upp en egen förmögenhet.

Åter till Wien

Med en bättre ekonomi gick flyttlasset åter till Wien och snart utvecklades sällskapslivet och plånboken så väl att Emil med familj tillbringade allt mer tid i Nice på franska Rivieran och slutligen flyttade dit på heltid.

Staden var redan på denna tid, i slutet på 1800-talet, en tummelplats för internationella affärer och den europeiska aristokratin.

Mercedes

Nice var redan runt det förra sekelskiftet en tummelplats för Europas celebriteter och förmögna. (Foto: Vykort)

Miljön passade den sociala Emil Jellinek alldeles utmärkt och parallellt med det diplomatiska arbetet, började han intressera sig för den senaste tekniska landvinningen: Automobilen.

Lyxprodukten automobilen

Att sälja en teknisk nymodighet som automobilen i den pengastinna och prestigefyllda staden Nice, var något som verkligen passade Emil Jellinek och snart hade hans bilförsäljning vuxit så pass att den vida översteg intäkterna från både aktier och försäkringar.

Mercedes

Redan i annonsen från 1897 visade Daimler Motoren Gesellschaft att deras motorer gick att använda både till lands, till sjöss och i luften. (Foto: Mercedes-Benz)

Han hade också blivit bekant med bilarna från det tyska bolaget Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) och dess båda ledande ingenjörer Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach – vilka han båda beundrade.

Bilen som fartvidunder

En stor och omtyckt aktivitet på franska rivieran var den “speed week” som varje år hölls där områdets bättre bemedlade tävlande om publikens gunst och de stora pokalerna med allt mer avancerade fordon.

Mercedes

Emil Jellinek 1898, ute och testar en av alla de automobiler han sålde till sina förmögna vänner på Rivieran. (Foto: Arkiv)

Så föddes namnet Mercedes

Emil Jellinek såg självklart marknadsföringsvärdet i detta och deltog i alla klasser – ibland under eget namn, ibland under pseudonymen Monsieur Mercedes.

Ett namn han lånat av sin dotter Adrienne Ramona Manuelas smeknamn Mercédès, och som han också kallade sitt racing-team.

Ett oemotståndligt erbjudande

Jellinek var framgångsrik i tävlingarna men ville ha bättre kontroll på bilarna han körde. Därför kom han med ett förslag till ledningen i DMG; kunde Wilhelm Maybach konstruera en helt ny och modern snabb sportbil till honom.

Då skulle han köpa 36 exemplar av den samt ytterligare 36 exemplar av DMG’s standardmodell för summan 550.000 Goldmark.

Mercedes

Emil Jellinek tillsammans med sin dotter Mercedes, som gav sitt namn åt ett av världens numera mest kända varumärken. (Foto: Mercedes-Benz arkiv)

Men – och nu kommer poängen. Ett av Emil Jellineks krav för affären var att han skulle få sälja bilarna under sitt egna varumärke Mercedes.

Och Jellineks egna ord om den nya bilen var: “I don’t want a car for today or tomorrow, it will be the car of the day after tomorrow”.

Världens första Mercedes

Den 22 december levererades världens första Mercedes till järnvägsstationen i Nice. Bilen var redan såld till baron Henri de Rotschild, som ägde en av de stora tävlingsstallen på Rivieran.

Mercedes

Baron von Rotschilds nya och världens första Mercedes regerade fullständigt under fartveckan på Rivieran 1901. Efter det var det bara Mercedes, Mercedes och Mercedes som gällde på Europas tävlingsbanor. DMGs orderböcker fylldes till bristningsgränsen och Emil Jellineks förmögenhet växte sig ännu större.(Foto: Mercedes-Benz arkiv)

Sopade banan med alla deltagare

Rotschilds bil och de efterföljande tävlingsbilarna från DMG-Mercedes, sopade bokstavligt bort allt motstånd på tävlingsbanan.

Bilarna med Mercedes-märket i fronten blev oerhört efterfrågade och DMGs verksamhet växte snabbt till en av Europas största bilfabriker. Från 340 anställda år 1900 till 2.200 fyra år senare.

Mercedes fick bli namnet på alla bilarna

1902 så såg inte DMG någon anledning till att endast Jellineks bilar skulle bära namnet Mercedes utan patenterade namnet och satte det därefter på samtliga personbilar de producerade.

Så nästa gång du passerar en Mercedes, sänd då en tanke till den lilla killen som var hopplös i skolan, men som med tiden växte till en av automobilismens pionjärer.

PS. Du undrar också självklart i samma veva, vad Mercedes nu så välkända tre-uddiga stjärna står för? De tre spetsarna symboliserar de tre elementen luft, vatten och väg där Mercedes-Benz motorer verkade och förändrade världen. Och cirkeln runt är resterna av en stiliserad lagerkrans från DMGs allra tidigaste år.

Läs också om:

Den fantastiske konstruktören Wilhelm Maybach

Techno Classica Essen

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS