Dagens PS

Jaguar-tvisten avgjord - bilen behöver inte skrotas

C-type
För att ta kontrollen på marknaden av replicor tillverkar nu Jaguar själva C-types på beställning. Du kan själv skapa din egen bil på deras hemsida. (Foto: Jaguar)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 27 mars 2023Publicerad: 27 mars 2023

Minns du tvisten mellan makarna Magnusson och engelska Jaguar? Där jaguar stämde paret för vaumärkesintrång? Nu är tvisten avgjord i Hovrätten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakgrunden till tvisten som skakat om den klassiska bilvärlden, är att makarna Magnusson, genom sitt bolag Creare Form AB, avsett att seriebygga replicor på Jaguars klassiska tävlingsbil Jaguar C-type.

C-type

Paret Magnusson och deras företag vann i dagarna en viktig dom i kampen mot Jaguar Land Rover. (Foto: Arkiv)

Just C-typen är en legendarisk sportvagn som Jaguar tog fram som en tävlingsvariant på sin Jaguar XK120. Bilen hette egentligen XK120-C där C stod just för Competition. Men i “folkmun” blev det Jaguar C-type.

C-type

Sir Stirling Moss bakom ratten på den C-type han körde framgångsrikt (Foto: Jaguar)

Bilen introducerades 1951 och blev omedelbart en mycket framgångsrik bil i tävlingssammanhang. Drivlinan och chassiet var hämtat från XK120 men karossen var handknackat i aluminium runt en rör-ram för att få ned vikten.

Endast 52 bilar kom att tillverkas av den bakhjulsdrivna bilen mellan 1951 och 1953, vilka idag är oerhört eftertraktade i samlarkretsar.

JLR hävdar formintrång

Jaguar Land Rover (JLR) ogillade verksamheten i Creare Form AB. Bolaget stämde Magnussons företag för intrång på rättigheterna till bilens form, vilket JLR hävdade att de hade rätt till.

ANNONS
C-type

Ett av syftena med bygget av Creare Form ABs bil var att förbereda för en produktion av den klassiska bilen i en liten serie. (Foto: Arkiv)

En del av ogillandet bestod också i Creares syfte att fortsätta med en serietillverkning av bilen. Detta ansåg JLR såg som ytterligare ett bevis för att det fanns ett kommersiellt intresse i design-intrånget.

ANNONS

Senaste nytt

Uppmärksammad stämning

JLRs stämning blev mycket uppmärksammad i bilkretsar då replicor av klassiska sportbilar är en stor marknad där både amatörer och mindre firmor bygger bilar som i stort sett är kopior av originalen.

Skulle JLRs stämning av paret Magnussons företag gå igenom, behövde fordonsbyggarnas verklighet ses på ett nytt sätt.

C-type

Tre startklara Jaguar C-type på Le Mans 1953. (Foto: Jaguar Media)

Och så gick det. 2020 fälldes Creare Form AB i Patent. och Marknadsdomstolen vid Stockholms Tingsrätt, som gick på JLRs linje om intrång. Bilen som byggts skulle skrotas och Creare Form AB dömdes till ca fem miljoner kronor i böter.

Bilen behöver inte skrotas

ANNONS

Domen överklagades emellertid till Patent- och Marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt. Nu har domstolen meddelat att de stödjer Creare Form ABs överklagan och friar från ansvar i frågan.

C-type

Jaguar själva har nu tagit upp produktionen av egna repliker på den vackra sportbilen. Går att beställa via länken längst ned i artikeln. Kostar ca 2,5 Mkr/st. (Foto: Jaguar)

Svea Hovrätt menar att Creare Form ABs bil tillverkades under en tid då många andra repliker samtidigt byggdes över hela världen. Samt att Jaguar själva fått frågan innan byggstart och inte svarat nekande.

Den byggda bilen behöver nu inte skrotas och JLR döms också till att betala rättegångs- och ombudskostnader för ca 5,3 miljoner kronor. JLR har fram till den 19 april på sig att överklaga domen till Högsta domstolen.

Läs också:

JLR vann i tingsrätten

Här kan du beställa din egen C-Type

 

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS