Dagens PS

Cangarda - den sanna yachtsmannens val

Cangarda
Vill du bli kung eller drottning i den svenska klassiska båtvärlden, har du nu en bra möjlighet. (Foto: Dr R McNeil)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 mars 2023Publicerad: 24 mars 2023

Vill du anlända till midsommarfirandet i stil och få allas blickar och ryggdunkningar. Då ska du köpa S/S Cangarda hem till Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det tog bara fem månader för det välrenommerade varvet Pusey & Jones att bygga den fantastiska ångjakten Cangarda.  Beställare var Michigans store träbaron Charles Canfield, som dock bara kom att äga henne under en kort period.

Cangarda

Just sjösatt 1901 och fortfarande kvar vid varvets utrustningskaj. Det är fortfarande den ursprungliga ångmaskinen som sitter i henne och jobbar ut genom den höga skorstenen. Atmosfär och historia så det förslår. (Foto: Sandeman)

Nästa ägare blev den den förmögne kanadensiska senatsmannen George Fulford från Ontario som döpte om henne till Magedoma.

Cangarda

George Fulford, industrialist, politiker och mannen som var den förste i Kanada att dö i en bil-olycka. Ett minst sagt annorlunda kändis-skap. (Foto: Wikicommons)

Fulford dödades tyvärr redan 1905 i en bil-olycka (för övrigt Kanadas första biltrafik-offer), men yachten kom ändå att stanna i familjen Fulford i nära 20 år och många prominenta gäster syntes under åren trampa hennes däck.

Hennes ålder börjar synas

Åren gick och nyttjandet började synas på henne. Till slut lades hon i malpåse, ångmaskinen och inredningen togs ut för renovering. Men sedan tog pengarna slut.

Cangarda

Det går inte att värdera vad Elizabeth Meyer gjort för den klassiska båtvärlden. Som hjärta och hjärna bakom J-classens återuppståndelse kommer hon alltid att finnans med i den klassiska båtväldens Hall of Fame. (Foto: National Maritime Historical Society)

ANNONS

Och där hade också hennes historia kunnat vara slut. Om inte den fantastiska Elizabeth Meyer, som tidigare räddat ett antal fantastiska J-båtar, hittade henne och tog resterna av yachten under sina vingar.

Cangarda

Det var ett mycket ledset och tomt skorv som Elizabeth Meyer räddade till eftervärlden. (Foto: Rutherford boats)

Idag är Cangarda helt återställd till sitt vackra ursprungliga utsende. Elizabeth Meyer hittade 2002 Bob McNeil, som föll pladask för yachten och dess historia och lät göra en fantastiskt renovering av henne.

Cangarda

Det är fortfarande den ursprungliga ångmaskinen som sitter i henne och jobbar ut genom den höga skorstenen. Atmosfär och historia så det förslår. (Foto: Sandeman)

Ångmaskinen är åter på plats. Den fantastiska inredningen är renoverad och återställd. Under renoveringen har dock hänsyn tagits till attityden gått och kraven från en modern ägare har ändrats.

Cangarda

Varsågod och sitt. Det är bara att duka fram till kvällens middag. (Foto: Sandeman)

Cangarda är idag en vacker klassisk ångyacht av högsta kvalité men som går att använda i en modern kontext. Och nu kan hon bli din. Prislappen är satt till €4.500.000  – inte så farligt för 42 meter oslagbar klass och stil.

Cangarda

med goda ljusa umgängesutrymmen i däcks-salongen blir det lätt att trivas ombord för ett större sällskap. (Foto: Sandeman)

ANNONS

 

Cangarda

Vacker grå teak parad med blänkande mahogny. Det är kontraster som skapar magi. (Foto: Sandeman)

Cangarda

Självklart är badrummen ombord i samma klass som resten av yachten. Här kan man lätt bli sittande en stund. (Foto: Sandeman)

Cangarda

Master cabin. Eller kaptenshytten på svenska. Lätt at trivas ombord och bli fast i fantastiska sov-morgonar. (Foto: Sandeman)

Cangarda

Originalinredningen fanns sparad och är nu renoverad och åter på plats. Som det ska vara. (Foto: Sandeman)

ANNONS

Senaste nytt

Läs mer här om:

Cangarda till salu

George Taylor Fulford

ANNONS

Orörd Mercedes under klubban

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS