Vilken bil Kalle själv kör, är inte helt utrett. Förlagan till Farmor Ankas bil däremot, är en 1916-års Detroit Electric. Så här ser den ut.
Avslöjad: Här är Farmor Ankas bil
Mest läst i kategorin
Du som försjunkit i Walt Disneys underbara tecknade värld, har sannolikt noterat bilarna som förekommer i serien.
Kalle Ankas egen bil, med olycksnumret 313 på nummerplåten, är en öppen roadster av lite okänt ursprung. Farbror Joakims majestätiska limousin med enormt lång motorhuv, är även den hyfsat svårbestämd.
När den alltid så rara Farmor Anka backar ut sin telefon-kiosk-liknande farkost ur ladan, är det dock många av världens bilentusiaster som nickat igenkännande.
Här finns nämligen en riktig förebild.
Bilen heter Detroit Electric Model D. Den byggdes av företaget Anderson Electric Car Company i Detroit och var en av världens första serieproducerade elbilar.
Företaget hade tidigare byggt vagnar under namnet Anderson Carriage Company, men bytte till det ovan nämnda när de beslutade att börja bygga elektriska bilar i serie år 1907.
34 mil på en laddning
Från början användes bly-batterier men för ett tillägg på 600 dollar kunde du få ett modernare nickel-järn-batteri som då gav hela 13 mils räckvidd. Vid ett långfärdstest var det dock en bil som nådde hela 34 mil på en enda laddning.
Andersons elektriska bilar kom att säljas i över 13 000 exemplar mellan åren 1907 och 1939. Mest var det läkare och kvinnliga bilister som behövde en pålitlig bil som snabbt kunde startas utan att vevas igång.
Senaste nytt
Plåt-Lisa
Farmor Ankas bil, som förövrigt heter Plåt-Lisa, ska vara av årsmodell 1916 och tas bara fram när hon och Mårten Gås ska besöka Ankeborg för till exempel den årliga tårtbakartävlingen.
Bilen är dessutom uppgraderad av Oppfinnar-Jocke med ett unikt laddsystem.
Bilen laddas nämligen bara upp av blixten, men håller efter full laddning i många fler mil än till exempel dagens Teslor. Det ni.
Läs mer:
Ny rapport kritiserar greenwashing av hybridbilar (Dagens PS)
Om en systerbil till Farmor Ankas
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.