Dagens PS

Chrysler PT Cruiser: En lönsam retroflirt

PT Cruiser
Det var en mycket udda skapelse som Chrysler Corporation släppte 2001 under namnet PT Cruiser. Och vi var många som ville ha, men inte lika många som ville köpa. (Foto: Chrysler)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 04 dec. 2023Publicerad: 04 dec. 2023

Den kom som ett yrväder i bildjungeln, väckte mångas begär men inte lika mångas köplusta. I dag är Chrysler PT Cruiser en framtida klassiker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var Stefan och jag som tryckte våra näsor mot skärmen.

De första bilderna på Chryslers nya retrobil hade just släppts på internet och vi var fast.

Vi var helt ense. En sån skulle vi ha. Bilen var asball och signalerade allt som vi gillade – lagom klassisk, frän, annorlunda.

Den stack dessutom ut överallt i den annars så gråa bilparken.

Chrysler
De första skisserna som testades i full skala var en helt annan bil än vad det sedan blev. (Foto: Chrysler)

Vi kom dock inte längre än dit.

Och det var nog så de flesta resonerade kring bilen. De gillade att titta på den, men det var få som ville äga den.

Flirt med Europa

ANNONS

PT Cruiserns tillblivelse var egentligen inte med nostalgi i fokus.

Efter att företaget släppt den lilla Chrysler Neon ville de använda samma bottenplatta till en MPV – alltså en Multi Purpose Vehicle – något som var riktigt i ropet i mitten på 1990-talet.

Chryslers designavdelning drog upp linjerna till en riktigt fräck, lätt off-road-stukad bil som de trodde skulle kunna slå på den svårflirtade europeiska marknaden.

Chrysler
En tidig skiss, gjord av projektets huvudansvarige, Bryan Nessbitt, på det som sedan skulle bli den PT Cruiser som vi fick se på marknaden. (Foto: Chrysler)

Arbetet med den nya bilen för Europa hade kommit ganska långt när nyheten kom att Chrysler och Daimler-Benz hade gått samman.

Trots interna proteser fick projektet drivas vidare i Chryslers korridorer.

ANNONS

Senaste nytt

Släppt 1999

År 1999 var det dags för release. Den bil som då släpptes ut på marknaden hade inte många drag kvar från de ursprungliga linjerna.

ANNONS

De tuffa linjerna som först ritats upp hade ersatts av ett klart retrostuk med rena 1930-tals-flirtar.

Tanken var att bilen skulle släppas under varumärket Plymouth, men när det märket lite hastigt och lustigt lades ned 2001, fick det istället bli Chrysler på bakluckan på den nya bilen.

Chrysler
2004 släpptes en cabversion på konceptet. Tuff kanske, men ingen storsäljare. (Foto: Chrysler)

Ormboet Chrysler PT Cruiser kastade sig in i var den så kallade Golf-klassen. En prestgestinn storleksklass där striden stod hårt om kunderna.

Så småningom hade Chrysler samlat ihop fyra olika motoralternativ.

Hyfsad försäljning

Försäljningen gick okej i Europa. Ingen kioskvältare med 1 350 000 bilar hann det ändå bli innan tillverkningen lades ned 2010.

Chrysler
Efter ett lättare facelift 2006 var det så här den såg ut när produktionen lades ned 2011. (Foto: Chrysler)
ANNONS

När siffrorna för bilen slutligen sammanställts, kunde ledningen förvånat konstatera att Chrysler PT Cruiser hade blivit den mest lönsamma bilmodell Chrysler Corporation någonsin byggt.

Bortglömd idag

I dag är inte PT Cruisern längre någon bil vi ser i gatumiljön.

Kvalitén på bygget var sisådär och många bilar har redan skrotats.

Hittar du ett fint exemplar som inte gått för många mil, kan det således vara en god idé att ställa undan den till framtiden.

Då har du snart ett ess i rockärmen.

Chrysler
Den lätta 1930-talsdesignen har skapat förutsättningar för många personliga utvecklingar av PT Cruisern, som denna Woody-flirt. (Foto: Flickr/Randy von Liski)

Läs mer:

ANNONS

Om PT Cruisern här

Volvo Cars ökar försäljningen igen (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS