2021 blev ett guldår för prosecco och mousserande italienska viner överlag. Med en miljard sålda flaskor steg försäljningen med hela 20 procent.

ANNONS

Prosecco – en gulddruva

Med omkring en miljard sålda flaskor prosecco och en ökning i försäljning på 20 procent blev 2021 ett år i bubblets tecken. Det uppger bland andra Dagens Nyheter.

Så är också intresset för mousserande viner som prosecco och franciacorta större än någonsin, enligt nyhetssajten Italian Food News.

Venetianska rötter

Prosecco är ett vitt mousserande vin med rötter i den ventianska byn Friuli-Venezia Giulia i nordöstra Italien som tillverkas av druvsorten glera.

Namnet prosecco stammar enligt Systembolaget från just denna gröna druvsort, som initialt benämndes som prosecco, men för tretton år sedan bytte namn till ”glera”. Detta för att inte förväxlas med det allt mer populära bubblet.

Samma år bildades också Prosecco DOC, tillika Italiens största DOC. Med DOC avser man på vinspråk förkortningen av Denominazione di Origine Controllata som enkelt förklarat är en klassificering av italienskt vin av hög kvalitet.

Prosecco som gärna kännetecknas av sin lätt fruktiga ton tillverkas i kategorierna brut, extra dry och dry, utifrån sin sötma. Det aromatiska vinet får sina populära bubblor via så kallad tankjäsningsmetod, där man adderar socker och jäst till själva basvinet för att sedan jäsa vinet på nytt i ståltank under tryck. Mer om tillverkning av mousserande kan du läsa här!

ANNONS
ANNONS

En marknad som tredubblats

Under de senaste tio åren har marknaden för prosecco mer än tredubblats. Redan under 2021 låg tillväxten på plus 28,4 procent.

Imponerande siffror om man betänker att stora delar av den globala vinkonsumtionen liksom försäljningen stagnerat under pandemin. Särskilt då vinförsäljningen via krogbranschen sjunkit.

Som tillägg till det har inflationen bidragit till att priserna på den bubblande drycken stigit. Här kan det amerikanska grossistpriset för en flaska Prosecco DOC nämnas med en ökning om 1,5 procent mellan januari och november förra året, enligt Italian Food News. Trots detta fortsätter alltså marknaden för drycken att växa enligt de siffror som Italian Food News mottagit från Prosecco DOC Consortium.

Närmare 98,2 miljoner flaskor prosecco exporterades till USA under de första nio månaderna 2021, vilket motsvarar 25,4 procent av den totala exporten.

Varumärket prosecco vinner mark

På Italian Food News nämner man även en färsk rapport från analysföretaget Ipsos som talar för att prosecco som varumärke börjar röra sig mot internationella varumärken som Adidas eller Apple när det kommer till global ryktbarhet. Vinet har även gått om etablerade varumärken som Red Bull. Så varför denna bubbelboost?

En av förklaringarna ska enligt Prosecco DOC Consortium vara att man på senare tid introducerat en ny linje med rosa prosecco, som visat sig fungera väldigt bra. Utöver det ska lättnaden av covidrestriktionerna under 2021 ha ökat exportvolymerna med 56,4 procent jämfört med 2020.

ANNONS
ANNONS

Enligt Prosecco DOC Consortium är prosecco också ett vin som tack vare sin eleganta enkelhet erbjuder andra dryckestillfällen och en annan bredd än exempelvis champagne. Med det sagt ligger utmaningen inför försäljningsåret 2022 i att förfina produktionskvalitén, vilket även innefattar miljö och hållbarhetstänk.

 

Läs även: Så väljer du vinklubb – 3 tips [Dagens PS]