Dagens PS

Vera V – den sista överlevaren

Vera V
Båten på bilden ser ut att vara ytterligare en ganska så könlös stor träbåt. Men under överbyggnader och vitfärg döljer sig en av Sveriges vackraste yachter. Och vi har hittat henne. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 06 okt. 2023Publicerad: 06 okt. 2023

I ett hörn på ett varv står Vera V, en rest av den motorbåtsflotta som under 1920-talet förgyllde den svenska sydkusten. Blir det du som räddar den?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vet du inte vad det är du tittar på, så reagerar du förmodligen inte ens.

Den stora vita träbåten som står i ett hörn av den stora hallen, skvallrar nämligen inte om sin historia.

Flärden runt den har försvunnit. Glamouren lämnades kvar på bryggan samma dag som beslutet togs att bygga om henne från lustjakt till familjebåt.

I dag är hon bara en stor träbåt. Och vet du inte vad det är du tittar på kommer du nog mest rycka på axlarna och gå därifrån. Men hejda dig lite. Hon har en fantastisk historia att berätta. (Foto: Inge Andersson)

För att du ska förstå vad du tittar på, krävs det ungefär samma kunskap som arkeologen har när hen upptäcker en ny gravhög.

För dig och mig är det bara en kulle i naturen, men arkeologen vet att det i den kullen ryms så mycket mer.

Varför Vera?

Båten bär namnet Vera V.

ANNONS

Vid en första tanke, bara ett namn av alla båtnamn. Att någon haft en rad av båtar bärande namnet Vera, kan dock väcka lite nyfikenhet.

Vem var det som gav henne namnet, och vilka var de andra “Verorna”?

Med de tankarna i huvudet ringer vi upp ägaren, Klas.

En alert man i sina bästa år strax över de 80. Och han kan berätta. Att Vera nummer fem mycket riktigt var en i raden av båtar hos en av sydkustens bättre bemedlade yachtmän.

Här ligger vackra Vera V förtöjd – just levererad från varvet i Tyskland. Och det är ju så här vi vill se henne igen. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Hans namn var Oscar Widner. Försäkringsdirektör och hög bankman i Malmö. Hans stora motorintresse gjordes att ett stort antal vackra och unika bilars nycklar passerade hans händer.

Läs mer om Widner här!

Liksom ett antal motorbåtar, sex stycken närmare bestämt. Alla bärande hans dotters namn – Vera.

ANNONS

Med stora och goda affärer nere på kontinenten, var det logiskt att hans båtintresse snart riktade sig ditåt.

Genom en ingift bekant blev han god vän med konstruktören Karl Vertens i Bremerhafen och beställde under åren ett antal motoryachter av denne.

Här stävar Vera V fram över Nordsjön 1927 i en av Kungliga Motorbåt Klubbens långdistanstävlingar. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Klas berättar vidare att båten han har i sin ägo, då är den femte Vera som Oscar Widner lät beställa. Att den vid leveransen 1925 var i fernissad mahogny och hade ett helt annat utseende.

Samtalet med Klas blir början på samma process som arkeologen gör med gravhögen vi nämnde tidigare.

ANNONS

Senaste nytt

Historieforskning

Varsamt klättrar vi bakåt i historien och fångar en fantastisk berättelse om en båt, som överlevt genom åren, tack vare att den fått leva med sin tid.

Kvar i en låda hos Oscar Widners släktingar fanns ett exemplar av familjens igenkänningsflagga med W som i Widner i mitten. (Foto: fam Widner)
ANNONS

Efter att Vera V levt klart sina år hos Oscar Widner, ersattes hon av Vera VI 1930.

Femman blev då överflödig och såldes till konsul Carl Wilhelm Winck i Helsingborg och fick då namnet Sea Gull.

Kär familjemedlem

Hon kom att bli en kär båt i familjen Winck och blev kvar där i nästan 30 år.

Hon användes flitigt och började också lite lätt att förändras i takt med att hennes speciella utseende blev omodern.

Här går det fortfarande att ana att under styrhytter och akterruffar döljer sig något annat. Något som har en fantastisk historia att berätta. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Efter att familjen Winck sålt henne i slutet på 1950-talet, följde några ägare innan nuvarande ägaren Klas köpte henne 1988 under namnet Christina II.

Då hade mycket hänt med henne.

ANNONS

Det mycket speciella originalutseendet med öppen förarbrunn och ett magnifikt långt fördäck, hade förändrats.

Ful överbyggnad

En stor styrhytt prydde istället båten och den läckra aktre nedgångskappen till utrymmet under akterdäck hade försvunnit till förmån för en, faktiskt, inte alls lika attraktiv akterruff.

Och det är i detta utseende som hon i dag står och väntar på sin framtid.

Fördäcket är långt. Jättelångt faktiskt. Och styrhytten är precis lika praktisk som den är ful. (Foto: Inge Andersson)

Klas är klar med henne.

Han har gjort sina 35 år som ägare. Sett till att hon mått bra. Byggt vidare på henne till den funktion han har önskat. Bytt ett stort antal bord i botten och en hel del annat.

Nu har orken dock tagit slut.

ANNONS

En 14-metersbåt som Vera V kräver sin ägare om den inte är i toppskick. Det ska väl även sägas, att vägen tillbaka för Vera, är kantad med en del arbete.

Unik överlevare

En viktig kugge i den svenska och Europeiska fritidsbåtkulturen är hon icke desto mindre.

I Sverige är hon unik för det hon representerar. En sista rest av Malmös och Helsingborgs yachtliv. En rest som bär en historia som ingen annan kan berätta.

Ett underligt ovalt hål i försalongstaket skvallrar om var fejkskorstenen satt tidigare. Notera också de underbara prisma-lamporna bredvid. (Foto: Ingen Andersson)

Internationellt sett, är hennes historiska plats ännu större. Ytterst få motoryachter i trä överlevde andra världskriget och frågan är om inte Vera V har ytterst få “vänner” kvar i livet från mellankrigstiden och därmed nära på går att kalla för unik.

Nu är det din tur

Vill du bli ägare till en unik del av svensk och internationell yachthistoria, är Vera V en fantastisk möjlighet.

ANNONS

En yacht med historia, som verkligen lever upp till det slitna försäljnings-epitetet “oslipad diamant”.

Hör av dig till redaktionen så ger vi Vera en möjlighet till comeback.

Läs också:

Om motorentusiasten Oscar Widner

Om superyachtvarvet Lürssen, som numera äger Rolandsverft

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS