Dagens PS

Vackra Asta – ett kulturarv som slår det mesta

Det blir inte vackrare än så här. Asta är ett mästerverk ritad av Axel Nygren och byggd av August Plym. Nedan i artikeln finns en obeskuren bild med den vackra gaffelriggen. (Foto: Stefan Iwanowski)
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu
Uppdaterad: 08 dec. 2023Publicerad: 01 dec. 2023

Asta har kommit hem, eller i alla fall till en av de få platser där gamla träbåtar kan få chansen till ett andra liv.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hon kom landvägen som ni kan se på bilderna, och rullades in till sin plats där hon kommer att spendera en tid för att få sin köl renoverad.

Skärgårdskryssarens akilleshäl

Asta
Asta har hunnit bli 125 år och allt pekar på att hon kommer leva många år till. Nya ägare har tagit över stafettpinnen efter Anders Annell.
(Foto: Stefan Iwanowski)
 

Kölen är ofta skärgårdkryssarens akilleshäl. Där samlas det vatten och efter några år tar tiden ut sin rätt.

Både träet och järnspanten vittrar sönder. Konsekvenserna är enorma. Att renovera kölstocken, byta ut järnspant är arbete för proffs och det tar lång tid.

Asta
Asta på sin nya plats på Skeppsmyran, nära snickeriet. En omfattande bottenrenovering väntar. Till höger, Astas blyköl. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)
ANNONS

Senaste nytt

Beställdes av te-kungen

Asta är unik på många sätt. En tidig skärgårdskryssare från 1899 med en intressant historia. Hon beställdes av grosshandlaren och te-kungen Georg Tempelman (1855-1949) och den mannen nöjde sig bara med det bästa.

ANNONS

Båtkonstruktören Axel Nygren ritade och August Plym byggde. Det sparades inte heller på materialet, bordläggning av teak och mahogny över vattenytan tillsammans med en inredning av bästa klass.

Asta ritning från Sjöhistoriska
En kopia av Astas däcksplan daterad Stockholm november 1908 finns i det digitala ritningsarkivet. Notera Georg Tempelmans igenkänningsflagga. (Foto: Sjöhistoriska museet)

En som inte lämnades oberörd av mötet med Asta var båtkonstruktören Erik Salander (1883-1957).

Asta
Asta var byggd före skärgårdskryssarregelns tillkomst (1908) men mättes sedermera in som SK55:a: senare segelnummer 55-S13. (Foto: Klemming, Frans G. / Sjöhistoriska museet.)

I tidningen Till Rors skriver Erik Salander om Axel Nygrens båtar och beskriver Asta som den verkliga idealbåten, vacker, välseglande och rymlig.

En mästarens omdöme

Båtbygggaren Anders Annell håller med, “hon är vacker, välseglande i de flesta väder, lagom stor att segla själv och gott om plats för flera”, säger han i artikeln.

Här avslöjar mästaren sina tio favoritbåtar.

ANNONS
Asta
Anders Annell är en av landets främsta träbåtsbyggare som nu har lämnat Gustavsberg för att fortsätta driva sin verksamhet på Orust. Foto: Martin Prieto Beaulieu

Georg Tempelman, var känd profil inom KSSS, och kappseglade Asta med framgång fram till slutet av 1920-talet.

Asta
Astas vandringspris instiftades 1925 av Georg Tempelman för segling med 40 kvadratmeter skärgårdskryssare. Prisets namn kom av Tempelmans segeljakt Asta. År 1932 vanns priset för alltid av Gunnar Roth. (Foto: Sjöhistoriska museet.)

Under senare år återställdes Asta till sin ursprungliga gaffelrigg, däck, ruff och sittbrunn. 

Sedan några år tillbaka har hon stått på land i väntan på en nödvändig bottenrenovering med ny kölplanka, ny stäv, stålspant och bottenbord hos Anders Annell i Gustavsberg.

Ny trio tar ansvaret över vackra Asta

Nu tar trion Robert Svanell, Teodor Leff och Per Hellquist på Träbåtssällskapet Skeppsmyran över stafettpinnen.

Asta
Det blev en komplicerad manöver att få in Asta landsvägen. Notera ornamentet vid fören. Dessa detaljer har ofta ett kurbitsliknande utseende och som Plymexperten Bobby Cyrus kallar ”Plymsnirklor”. (Foto: Martin Prieto Beaulieu.)
ANNONS

Asta är inte den enda av Georg Tempelmans båtar som har varit på Skeppsmyran, även båten Aziza ägdes av Tempelman och har haft Skeppsmyran som hemmahamn och då under Stefan Iwanowskis och Ewa Wånggrens beskydd.

Numera är hon under Johan Schelins omsorg med hemmahamn på Blombergs varv ute vid Ramsö.

Vackra skärgårdskryssare var inte det enda som roade Tempelman. Han kom också att äga motorkryssaren Astrella som skrivits om tidigare i Dagens PS. Numera hos familjen Östervall.

Om Asta och hennes historia kan man läsa mer i tidningen Veteranbåten.

Där skriver Bengt Jörnstedt en lång artikel om hennes historia, som tar sin början då den 7-årige Anders Annell såg henne för första gången under 1970-talet.

Astas akter med namnskylt är vacker. Det krävdes en hel del för att få Asta på plats, många händer och någon som hela tiden kontrollerar att båten står ‘i våg’, i balans. (Foto: Martin Prieto Beaulieu.)

Ett möte som skulle få oanade konsekvenser.

Det blir spännande att både följa Anders Annells nya äventyr på västkusten och de dynamiska trion på Robert, Teodor och Per, nu ansvariga för Astas renovering på Skeppsmyran.

Asta är unik och värd varenda timmes omtanke, en kulturskatt. Vi ser fram emot att se henne segla igen.

ANNONS

Fakta om Asta

Ägare: Robert Svanell, Teodor Leff och Per Hellquist
Båttyp: SK55
Byggnadsår: 1899
Konstruktör: Axel Nygren
Varv: Stockholms Båtbyggeri
Ort: Liljeholmen
Löa: 10,50 m
Bredd: 2,20 m
Djupgående: 1,33 m
Material i skrov: Mahogny
Däck: Oregon pine
Riggtyp: Gaffel

Relaterad läsning:

Äntligen tillbaka – här startar Gotland Runt

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

Martin Prieto Beaulieu
Martin Prieto Beaulieu

Marinarkeolog med stort intresse för träbåtar och det flytande kulturarvet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS