Dagens PS

Sea Rays smarta Kinderägg: Varför kompromissa?

Sea Ray 370
Med smartness och fingertoppskänsla har Sea Ray 370 Sundancer blivit något så ovanligt som en lyckad kompromiss. (Foto: Sea Ray)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 22 maj 2024Publicerad: 22 maj 2024

Amerikanska Sea Ray har i sin nya 37-fotare oftare kombinerat tre båttyper i en, på ett både smart, kreativt och snyggt sätt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kompromisslöst är en underbart ord.

När ett ting eller en företeelse får blomma ut i sin fulla prakt utan några som helst kompromisser. Då blir det ofta både bra och vackert.

När kompromisserna kliver in på scenen är alltid grundtanken att resultatet ska bli både och. Men skrämmande ofta (läs nästan alltid) blir det istället varken eller.

När saker och ting ska kompromissas om givna förutsättningar tappas ofta grundtanken bort på vägen. Kvar blir bara ett mischmasch av de tankar som en gång rådde i projektet.

Sea Ray 370
Sea Rays konstruktörer har lyckats bygga in tre olika båtmodeller i en – och det verkar til och med fungera. (Foto: Sea Ray)

Sea Rays nya 37-fotare lystrar till namnet 370 Sundancer och verkar vara något så ovanligt som en lyckad kompromiss mellan en daycruiser, en coupé och en bowrider – allt i ett liksom.

Tre båtar på 12 meter

På båtens knappa 12 meter har konstruktörerna lyckats peta in alla dessa tre båtmodeller utan att någon av dem behöver lida av den andre.

Den smarta nedsänkta sittgruppen i fördäck, är både bekväm och rymlig att sitta, sola och äta i för ett mindre sällskap.

ANNONS

Då blir kanske reflektionen att detta måste inverka menligt på plasten under däck?

Smart nedsänkt sittplats på fördäck.
Sittgroopen i fördäck är både rymlig och bekväm. (Foto: Sea Ray)

Men inte då.

Här finns det fortfarande god takhöjd för de fyra som här erbjuds sovplats, eller för samma lilla sällskap som på fördäck, som, fram på småtimmarna vill gå inomhus för en sista nattmacka.

ANNONS

Senaste nytt

Kök och toalett

Under däck finns också ett snyggt och smart litet pentry, samt självklart ett klart vettigt badrum och toalett.

Bekvämt under däck.
Rymligt under däck med kojer för fyra, kök och bekväm toalett med dusch. Dessutom bra ståhöjd överallt. (Foto: Sea Ray)

Sittbrunnen är möblerad som en modern lounge med sittbrunns-pentry, många sittplatser fördelade i två soffgrupper med individuella bort.

Bra för den badande

ANNONS

Åtkomsten till vattnet är god via den stora badbryggan som kompletteras med två breda nedfällbara badsteg.

Sittbrunnen på Sea Ray 370
Plats för hela vänkretsen sittande för middag eller bara trevligt kvällsumgänge. (Foto: Sea Ray)

Skydd mot både sol, vind och vatten både uppifrån och från sidan, ges under den stora och bekväma hardtopen som ger stora delar av sittbrunnen gott skydd

Och allt detta fungerar faktiskt utmärkt tillsammans.

Motorerna är dubbla MerCruiser 8,2 liters V8:or på 430 hk/st vilka tillsammans knuffar upp den 9,5 ton tunga båten i närmare 490 knop.

Läs gärna mer om denna nyhet här.

Läs också om Nimbus W11 – lika lång som båten ovan men ett helt annat koncept. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]