Dagens PS

Så fick Sverige "äkta" Chris Craft kopior

Forslund Camilla
Det gjordes ständiga tester med nya skrovidéer och nya motorer för att komma vidare i Camillas utveckling. Här två testbåtar för Perkins maskiner. En satsning som väl inte slog så värst väl ut. Chris Crafts V8 var en mer gångbar maskin. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 maj 2023Publicerad: 15 maj 2023

Att skeppa platta paket med plywood över halva jordklotet, kom snart Owe Forslund och stora Chris Craft överens om var en dålig idé. Lösningen blev istället att göra kopior.  

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Owe Forslund tog över Chris Craft-agenturen från AB Hans Osterman 1957, var det inte bara ett handslag och några inskickade papper till amerikanska Chris Craft som behövde göras.

Även Ostermans lager av motorer, delar och en och annan båt ingick också i överenskommelsen mellan parterna.

Forslund Camilla

Parallellt med den omfattande bilförsäljningen hade AB Hans Osterman också en båtavdelning med många kända varumärken. (Foto: Sjöexpress Arkiv)

Motorerna var en blandning av Chris Crafts blåa driftsäkra raka sexor, som i grunden härstammade från 1930-talet samt några maskiner av den helt nya marinkonverterade smallblocks V8:an 283.

En maskin som Owe tidigt fattat tycke för och förstod skulle bli en riktig storsäljare och trotjänare.

När jag frågade Owe för några år sedan, vilket som var det viktigaste som hänt inom motorvärlden under hans tid, så var det just 283:an han nämnde.

Forslund Camilla

Chris Craft 283 – motorn som revolutionerade båtvärlden. Plötsligt kunde även mindre båtar få riktigt god fart med den smidiga och lättmonterade maskinen. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Det var en liten smidig maskin som blev otroligt användbar eftersom Chris Craft dessutom hade varit smarta nog att vända den bakochfram så svänghjulet satt i framkant.

ANNONS

Med den lösningen blev motorn extra låg och kunde få plats i de flesta sportbåtar utan bekymmer. 

Sena in i plastvärlden

Nog om detta. Chris Craft var världens största tillverkare av motorbåtar och hade i stort sett allt utom plastbåtar i sin produktion.

Eller – de hade ju faktiskt börjat treva på plasten som båtbyggarmaterial genom att ha köpt in den lilla plastbåtstillverkaren Lake n’ Sea.

Genom att köpa en befintlig produktion, tänkte sig ledningen att de skulle kunna dra snabba slutsatser och göra produktionstekniska vinster.

Forslund Camilla

Lake n’ Sea – katastrof-märket som Chris Craft köpte för att lära sig plast. Det blev en dyrköpt lärdom. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Misstaget de gjorde var att företagets båtar var rena rama katastrofen med ett ständigt ringande på telefonen från kunder vars båtar sjönk till höger och vänster.

Företagets rykte blev så naggat i kanten att folkhumorn snart döpte om båtarna till Leak n’ Sink.

ANNONS

På grund av detta kom aldrig dessa tidiga Chris Craft-relaterade plastbåtar till Sverige. Vad Osterman däremot hade tagit hem var ett antal Chris Craft Kit-Boats.

ANNONS

Senaste nytt

Chris Craft som enkla byggsatser

Det var enkla byggsatsbåtar i plywood som kompletta med allt från lim, skruv och initierad byggbeskrivning, gjorde den lätt händige svensken till båtbyggare.

Båtarna blev bra och snygga och bar de medföljande kromade Chris Craft-logotyperna med heder.

Trots detta, blev det inga storsäljare. Priset för båtarna i sig, var inga problem. Bekymret uppstod när frakt och tull lades på ursprungspriset.

Då blev de platta plywoodpaketen från USA orimligt dyra för den svenske konsumenten. 

Forslund Camilla

Chris Craft Kit Boat var en egen division av det multinationella båtfabriken Chris Craft, men ett stort utbud för den som ville bygga själv. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Detta förstod snart Owe skulle bli ett bekymmer. Han förstod dock också att de enkla och små Chris Craft-båtarna fyllde ett behov som instegsbåtar till de större dyrare modellerna.

ANNONS

Kunde kunderna börja sitt liv inom Chris Crafts modellprogram på ett billigt sätt, kunde de sedan klättra vidare i utbudet mot allt större och dyrare båtar.

Lönsamma först över 20 fot

En genomräkning av Kit-Boat-sortimentet och de mindre modellerna ur Cavalier-serien, som också var byggda i Plywood men klara från fabrik, sade att det först över 20 fot, gick att räkna hem frakt och tull från USA.

Amerika förstod bekymret

Problemet lades fram för Chris Crafts ledning, vilka förstod problematikens alla sidor men också behovet av att lösa tillgången på mindre instegsbåtar.

När Chris Craft förstod att Owe inte bara var en ”pappersimportör” utan också bedrev eget båtbyggeri med fungerande varvsverksamhet, kom förslaget upp att Owe själv skulle bygga de mindre båtarna på plats i Sverige.

Och att han dessutom då direkt skulle kopiera några av Chris Crafts båtar, så att den amerikanska ”själen” fortfarande skulle finnas kvar. 

Forslund Camilla

Det togs även fram broschyr på svenska för de amerikanska byggsatsbåtarna. Men billiga var de inte. Wijko-industrier i Hägerstens utbud var nog ett bättre ekonomiskt alternativ. (Foto: Sjöexpress arkiv)

ANNONS

Såldes under varumärket Forslund

Och så fick det bli. Forslunds varv på Kungsholmen och senare i Äppelviken, fick alltså någons slags licenstillverkning på Chris Crafts båtar.

Han fick dessutom tillåtelse att sälja dessa båtar under det egna varumärket Forslund.

Owe valde ut två modeller – en 14 fots Kit boat och en 18 fots Cavalier, som tillsammans skulle kunna blida de första två trappstegen för kunderna att kliva på i resan in i Chris Crafts större modellutbud. 

Varv i källaren

Den lilla 14-fotaren kom att tillverkas i en källare i Hässelby där ett litet båtbyggeri skapades – precis anpassat för den lilla båtens färdiga mått.

Borta var nu tanken på byggsatsbåtar. Owe ansåg inte att självbyggeri gav kunderna rätt signaler för att sedan kliva vidare till färdigbyggda båtar.

14-fotaren, som alltså var en direkt kopia eller avmallning av en Kit-Boat, såldes helt färdigbyggda till kund.

ANNONS

Båten döptes till Ess-Gullet, efter Owes fru Gill, och kom att bli en riktig succé och en riktigt fin instegsbåt till både Chris Craft men också till Owes egna Ess-båtar.

Essgullet gick att få i ett antal varianter. NK Kristensson beställde en av de tuffare med styrpulpet och stor Mercurymaskin på akterspegeln och företagets logga stort på det helvita skrovet. 

Forslund Camilla

NK Kristenssons marknadchef Bo Lindström tillsammans med kollegan Fredrik i förtagets Ess-Gullet. Notera styrpulpeten? Var finns denna båt idag? (Foto: Sjöexpress arkiv)

Ess-Gullets standardutseende var fernissat skrov, målade vita skarndäck samt fuskmålade nåt. Owe berättar att när produktionen gick på högvarv, tog det honom bara en kvart att ribba upp fördäcket.

Verktyget hade han sett hos cykelreparatören på Lilla Essingen som snyggt och smidigt hade förbättrat pinstripningen på dåtidens cyklar.

Så med ett nu egeninskaffat verktyg, gick nåtningen som en dans. Till detta grundutförande kunde kunden sedan välja till en panoramaruta i plexiglas som Owe köpte från Danmark. 

Forslund Camilla

Prins Bertil skärskådar en Ess-Gullet på Allt för Sjön i Sotermans Marmorhallar 1958. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Ess-Gullet uppmärksammades också av storsäljande Electrolux, som alltid sökte nya båtar till sitt modellprogram.

ANNONS

De hade inte tidigare tagit in några plywoodbåtar, då inget varv i Sverige hade skapat en produktion av dessa.

Därför kom nu Ess-Gullet att passa perfekt in i deras utbud. Ett 30-tal båtar levererades från källaren i Hässelby, vilka såldes i Electrolux sortiment under eget modellnamn.

Forslund Camilla

Två varianter av Camilla 1960 – samt närmast kameran en ruffbåt byggd på Camillans skrov. Kanske iste Owe Forsluds vackraste båt. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Med lilla Ess-Gullet väl placerad på markanden, var det dags för en större halvsyster att göra entré. Som överenskommet med Chris Craft, mallade Owe av en 18-fots Cavalier på varvet på Kungsholmen tillsammans med mästerbåtbyggaren Helge Bäckmark.

Camillan ersatte Essbåten

Måtten noterades, byggnationen planerades efter hur Bäckmark var van att bygga och på sommaren 1959, strax efter att den sista Essbåten i mahogny sjösatts, stod den första svenskbyggda “Chris Craften” klar i verkstaden.

Kanske inte den båt som Bäckmark var mest imponerad över att ha byggt, men absolut första sidan i ett nytt kapitel i produktionen hos Forslund.

Forslund Camilla

Owe Forsluns räcker handen till Ragnar Frunk och önskar gott nytt år på nyårsdagen 1961. (Foto: Sjöexpress arkiv

ANNONS

Motorn var självklart storsäljaren Chris Craft 283, en V8 på 185 hästkrafter som gav det lätta nästan sex meter långa skrovet en toppfart på dryga 30 knop.

Avgassystemet inklusive utblås prefabricerades av Essinge Rörservice i rostfritt som bara var att montera på plats för Bäckmark. 

Döptes efter dottern

Eftersom båten skulle saluförs under Forslunds varumärke, måste den ju också ha ett modellnamn.

Då lillbåten döpts efter Owes fru Gill, så var ju logiken enkel att döpa den nya större båten efter deras dotter Camilla. Och så fick det bli.

Den nya båten släpptes ut på marknaden som Forslund Camilla, ett namn som med ens blev en del av den svenska båthistorien. 

Forslund Camilla

Bilden på Chris Crafts Cavalier användes både som marknadsföring för Chris Craft-importen men också som reklam för de nya Camillorna – de såg ju faktiskt precis likadana ut. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Camillan blev även den väl mottagen på marknaden, och snart utvecklades den till en egen modell, skild från sitt amerikanska original.

ANNONS

Redan till säsongen 1961, mätte Bäckmark om spantavståndet från tum till centimeter och båten blev då sex meter precis i längd.

Med djup V-botten

Under vintern 1961-62 byggdes en Camilla om till djup V-botten som ett experiment av Owe Forslund och samarbetspartnern i Åkersberga, Bosse Hellberg.

Ett experiment som föll väl ut och som sedan kom att användas i produktionen framöver. 

Forslund Camilla

Med djup V-botten och drev blev Camillan en båt som väl kunde mäta sig med sina “kusiner” från Bertram. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Camilla kom att bli den sista båt som varumärket Forslund byggde. När båtbyggeriet i Äppelviken, dit varvet flyttat efter att de klassiska varvsbyggnaderna på Kungsholmen eldats ned av Kungsholmens brandstation tidigt 1961.

När de stängde i slutet på 1960-talet, så var det en Camilla som var sista båten ut.

Forslund Camilla

En Camilla ur den sista generationen som också Owe ute Roslagsloppet med. (Foto: Sjöexpress arkiv)

ANNONS

Den båten, var dock en helt annan båt än den första Chris Craft-kopian som Owe och Bäckmark snickrade ihop 10 år tidigare.

Och med det, så var historien om hur svenska Forslund blev en av de första som licenstillverkade Chris Craft.

Ett smart drag som gav den svenska båtmarknaden två odödliga modeller. 

Läs mer om:

När världen fick sin första daycruiser
Chris Craft Kit Boats

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS