Dagens PS

Nya 2US : Framtidens superyacht

superyacht
Den nya tidens superyacht påminner mer om ett rymdskepp än en yacht. (Foto: Steve Kozloff).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 14 sep. 2023Publicerad: 15 sep. 2023

Båtdesignern Steve Kozloff är känd för att ha vild fantasi och kreativitet. Något som utan tvekan bekräftas med hans nya superyacht 2US.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tanken bakom 2US, eller To Us i svensk översättning, är att ett par egenhändigt ska kunna manövrera den 41 meter långa segelyachten.

Det är dock inte en vanlig yacht i lyxklassen som designern vill att kärleksparet ska segla.

2US för snarare tankarna till ett rymdskepp som även kryssar över jordens hav. Ett fartyg värdigt skurkarna som James Bond möter under sina äventyr.

Flyghangar och plats för ubåt

Med ett robust isbrytande skrov är 2US också en exploreryacht.

Hon tillryggalägger 6 000 sjömil enbart på diesel. Räckvidden utökas rejält med en noggrann hantering av segelyachtens hybridsystem och segelrigg.

superyacht
I likhet med de flesta superyachter i den här klassen finns helikopterplatta ombord. (Foto: Steve Kozloff).
superyacht
I tendergaraget ryms marknadens lättaste ubåt, Nemo. (Foto: Steve Kozloff).
ANNONS

Som sig bör ombord på en lyxig superyacht finns det plats för alla möjliga leksaker. För upptäcktsresanden kommer flyghangaren som rymmer både helikopter och segelfartyg väl till pass, för att inte tala om tendergaraget, med plats för tender och en ubåt av modellen Nemo.

Själva helikopterplattan är synkroniserad med yachtens stabiliseringssystem för att säkerställa att den förblir stilla under svåra förhållanden för säkra starter och landningar.

ANNONS

Senaste nytt

Superyachten tar sig under broar

Franska Chantiers de L’Antlantique designade 2US Solid Sail-system. Enligt Kozloff har systemet många fördelar jämfört med en traditionell rigg.

superyacht
Masten kan fällas för att yachten smidigt ska kunna segla under broar. (Foto: Steve Kozloff).
superyacht
Solid Sail-systemet har flera fiffiga funktioner. (Foto: Steve Kozloff).

Det kanske mest utmärkande är att masten kan fällas i 70 grader framåt för att minska luftdraget från 144 till 89 fot, vilket gör det möjligt för 2US att segla under de flesta broar.

Ytterligare en fiffig funktion är kranen som är integrerad i bommen som kan användas för att lyfta och flytta last, eller leksaker av tyngre modell.

ANNONS

Bekväm som ett flytande lyxhotell

För att kryssningarna ombord till fullo ska hålla högsta klass har den Kalifornienbaserade designern heller inte sparat på krutet då det kommer till superyachtens inredning.

Fördelat på de fem däcken finner du en ägarhytt om dryga 35 kvadratmeter, en hytt för extra viktiga gäster, samt ytterligare två dubbelhytter.

segelyacht
Ägarhytten är 35 kvadratmeter stor med badrum i anslutning. (Foto: Steve Kozloff).
segelyacht
Runda fönster förstärker det nautiska temat i ägarhytten. (Foto: Steve Kozloff).

För ägaren som kanske inte alls vill segla själv, eller för den delen kräver service ombord finns plats för tre gastar.

Flera ytor för umgänge, relax och måltider ryms också ombord.

segelyacht
I mitten av yachten finns en svängd trappa som tar dig mellan de fem våningarna. (Foto: Steve Kozloff).
ANNONS
segelyacht
Kök, matplats och lounge i en öppen planlösning.(Foto: Steve Kozloff).

Framtidens superyacht inte gratis

Det säger sig nästan självt att en superyacht av den här kalibern kostar en slant, och det är inte små summor vi talar om.

40 till 50 miljoner dollar får en framtida upptäcksresande vara beredd att betala. Då utan leksaker som helikopter, flygplan eller ubåt.

Säg hej till framtiden.

Här kan du läsa mer om Steve Kozloffs kreativa koncept.

Vill du läsa mer om superyachter? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även:

ANNONS

Nero 770 – ett kinderägg till sjöss (Dagens PS)

Synesthesia – en superyacht i James Bonds smak (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS