Dagens PS

När US Navy skulle flyga

Plainview
Det skulle bli framtidens fartyg. Eller det skulle i alla fall bli ett experiment om det var såhär som framtidens fartyg skulle se ut. (Foto: Arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 03 apr. 2023Publicerad: 03 apr. 2023

50 år innan Candela ens var en tanke, gjorde US Navy ett fullskale-experiment för att utröna om framtidens fartyg skulle vara foilande. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efterkrigstiden var en rörig tid på många sätt. Alla de ingenjörstekniska landvinningar som gjorts under krigsåren skulle utrönas.

En del hade kommit i mål – andra var bara nykläckta idéer som krävde vidare efterforskning för att kunna förverkligas eller förkastas.

Plainview

“Kaspiska monstret” kallades det ryska jätteplan som med markeffekt-teknik, snabbt kunde förflytta trupper och materiel. (Foto: Arkiv)

Ekonomisk Boom

Dessutom gick världen på högtryck. Uppbyggnaden av den raserade världen skapade en boom ekonomiskt som tryckte på utvecklingstakten.

Samtidigt drog kalla kriget igår när muren i Berlin började byggas, så försvaren i världens länder, fick med ens ökade anslag för att rusta.

Plainview

Att färdas på ben trodde US Navy mycket på. Popular Mechanics gjorde ett helnummer nästan uteslutande om USS Plainview. (Foto: Arkiv)

En av de tekniker som ännu var i sin linda, var olika varianter av framtida sätt att driva fartyg. Gasturbiner hade kommit i jetplanens spår.

ANNONS

I Sverige minns vi framför allt torpedbåtarna av Spica-klass som drevs av gasturbiner och som väckte hela skärgården när de fräste förbi.

Både här och var – framförallt i Sovjetunionen – experimenterades det också med nya sätt att få fartygen att gå lättare, snabbare och bränslesnålare.

Plainview

Hon fungerade. Gick i sina 40 stipulerade knop och blev en ytterst värdefull testplattform. (Foto: US Navy)

I Sovjet experimenterades flitigt med både mäktiga markeffektplan och olika sätt av bärplan.

Det Kaspiska monstret var ett mäktigt semi-flygplan som med hjälp av markeffekten kunde flytta mycket material och manskap snabbt nära marken och vattenytan.

ANNONS

Senaste nytt

Var bärplan framtiden?

I USA var man mer intresserad av bärplan som framtid. För att göra ett fullskale-experiment startades projekt SCB 219 tillsammans med Lockheed Shipbuilding & Construction Company i Seattle.

Plainview

Hon såg inte ut som något annat där hon for fram. Något stressat låg det över hela hennes konstruktion. (Foto: US Navy)

ANNONS

Konstruktörerna ritade ett 67,21 meter långt farttyg som med två General Electric LM1500 -maskiner på totalt 28.000 hk beräknades göra upp emot 40 knop och skulle vid sjösättningen vara världens största bärplans-fartyg.

Plainview

I sakta mak med vingarna uppfällda såg hon faktiskt ännu konstigare ut. (Foto: US Navy)

Fartyget skulle vara full-foilande med även drivningen från maskinerna via bärplanen.

Fartyget började byggas 1964 och sjösattes under pompa och ståt den tredje mars 1969 och döptes vid sjösättningen till USS Plainview.

Plainview

Idag är det bara tragiska rester som ligger kvar av henne vid en strand o Oregon. (unfamiliar.land)

USS Plainview kom att bli en fullskalig testplattform för all form av bärplansteknik.

Framför allt var marinledningen intresserad av hur tekniken skulle fungera i högre sjö samt om den kunde användas som smygteknik vid u-båtsjakt.

unfamiliar.land

Tyvärr börjar skrivet släppa miljöfarliga substanser och allt mer talar för att hon i en snar framtid kommer skrotas helt. (Foto: unfamiliar.land)

ANNONS

Efter 268 gångtimmar skrevs USS Plainview ut ur liggarna 1978 och skickades till skrotning.

Detta blev dock endast bitvis gjort. Idag ligger hon på sidan, halvt sjunken, vid en privat tomt i Oregon och väntar på sitt slutgiltiga öde.

Ett tragiskt slut för ett historiskt fartyg.

Lästips:

USS Plainviews öde

Candela satsar på elfärja

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS