Veckans drömbåt: Hwila 25. Det är inte första gången en ny båt har hämtat inspiration från äldre förlagor. Det råder ingen tvivel att klassiska båtar drar uppmärksamhet till sig, att visa linjer är tidlösa och ibland visar sig vara helt oslagbara.

ANNONS

Handen på hjärtat, många av dagens båtar har varken vackra linjer, stil eller elegans. En del ser helt groteska ut, hur funktionella de än är.

Vackra förlagor med proveniens

Ett svensk exempel där man hämtade inspiration från förr var båtarna från företaget Golden-Cut Yachts AB som påminde mycket om Storebro Solö Ruff som ritades av båtkonstruktören Einar Runius på 1950-talet.

Golden-Cut Yachts AB hade som slogan “Shaped by Scandinavian tradition, developed with 21st century knowhow, for people who enjoy the beauty in life”. Tyvärr tillverkade bolaget bara 10 exemplar innan det lades ner.

Hwila 25
Richard Granbergs dröm var att bygga en modern båt inspirerad av Storebro Solö Ruff, här en Golden-Cut 28′ G. (Foto: Richard Granberg/Golden-Cut Yachts)

Ett annan exempel är båten Hwila. Det är inte förvånande att några personer med bakgrund i veteranbåtsvärlden, Per Olof Sjöström och Niklas Oldmark, tog till klassiska linjer när de förverkligade sin vision om en skrovform som andades modern och lyxig dagtursbåt.

Hwila 25
En båt ska vara vacker och Hwila 25:ans förfäder finns på Heleneborgs Båtklubb (HBK) i Pålsundet. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Hwila – som en tender till en exklusiv yacht

Sin förlaga har de har beskrivit som “– en tender byggd för en exklusiv superyacht”. Hwila kombinerar idag klassisk- och modern design, innovativ teknik och enastående energieffektivitet.

Hwila 25
Ordet “Hwila” är ett gammalsvenskt ord som betyder avkoppling, andningsutrymme, lugn, i vila. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Namnet “Hwila” kommer från en snabbgående salongsbåt ritad av Henning Forslund och Carl Albert Fagerman som byggdes på Sjöexpress varv på Lidingö 1924 och som idag finns – att beskådas på Heleneborgs Båtklubb (HBK), båten ägdes tidigare av en av grundarna till Hwila 25.

20 år från servett till verklighet

Från en skiss på en servett till verklighet tog det 20 år. Under tiden gav grundarna upp och sålde företaget vidare, eller kanske var det så att de lämnade över stafettpinnen till en ny kapten och besättning som förstod sig på visionen men som också hade energi nog att ta företaget till nästa nivå.

Hwila servett
Det tidiga projektnamnet ”Classic Yacht Tender” ändrades senare till ”Hwila”. (Foto: Hwila Yachts AB)

Som det är brukligt nu för tiden pratar man både om DNA och att det är en hyllning till klassisk svensk båtbyggartradition. På företagets hemsida står det om Hwila ​​”Med inspiration från 1900 talets konstruktörer tog vi lärdom av flera hundra år av hantverk och båtbyggartradition från Sverige”.

Inspiration får Kreugers Loris

Hwilas skrov är inspirerad på yachten M/Y Loris, som Dagens PS skrivit om tidigare. M/Y Loris ritades 1913 av Knut Ljungberg på uppdrag av tändstickskungen Ivar Kreuger.

Loris som inspirerade till Hwila
M/Y Loris, Mats Arrhénborgs ögonsten. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Knut Ljungberg har ofta kallats för “de långa linjernas mästare”. M/Y Loris byggdes helt i mahogny på Hästholmsvarvet i Nacka som en snabbgående salongsyacht på 15 meter.

En motor från Cummins på 360 hästkrafter med en toppfart på imponerande 28 knop. M/Y Loris blev K-märkt 2013 av Sjöhistoriska Museet och finns även den på Heleneborgs Båtklubb (HBK).

Båtdesigner Christian Wallgren som ritade Hwila inspirerades av M/Y Loris. Han kortade ned skrovet till  hälften och behöll fören, aktern och den längsgående snobbranden. Under vattenytan moderniserades skrovet en aning.

Ritning av Hwila 25 med elektrisk POD drivlina, inte så olikt skissen på servetten som gjordes 20 år sedan. (Foto: Hwila Yachts AB)

Resultatet blev en hybrid, ett halvplanande deplacementskrov, som erbjuder en säker och stabil färd i alla typer av sjö, med ett gångläge ståtligt som få. Med den rörliga och smidiga el-poden får du dessutom en utomordentligt manövrerbarhet i trånga hamnar.

ANNONS
ANNONS

Tillverkas av de bästa

Efter ett intensivt produktutveckling sätter Hwila Yachts upp en produktionslinje hos J-craft’s nya fabrik på Gotland.

Hwila 25
Hwila 25 är en vacker dagtursbåt för 4-6 personer av högsta kvalitet. Här vid sin födelseplats på nya Djurgårdsvarvet, Stockholm. (Foto: Henrik Sjursen)

Hwila ska nu serieproduceras och det i samarbete med en av Europas bästa båtbyggare; Johan Hallen och hans team på Nordic Boat Service som tillsammans bygger en 42 fots daycruiser med en extraordinär kundkrets som bl.a innefattar sveriges konung, Carl XVI Gustaf.

Viktigt med svensk tillverkning

Att Hwila 25 produceras i Sverige är ett medvetet val. Det är dyrare än att göra det utomlands men en garanti för säkra produktionsmetoder, arbetsmiljö och rättigheter, som en en del av kvalitetsstämpeln för varumärket.

Hwila gångläge till sjöss
Med ett gångläge som hämtat från en CG Pettersonbåt smiter hon fram genom vattnet istället för att plöja igenom det. (Foto: Hwila Yachts AB. Modell: Alvia Elfstrand)

För gänget bakom Hwila är företagets samhällsansvar, Corporate Social Responsibility (CSR) på företagsspråk, mycket viktigt.

Fokus europeiska marknaden

Företaget siktar på den europeiska marknaden, främst Tyskland, Holland, Frankrike, Österrike, Schweiz och Italien tros ha köpare som uppskattar en vacker tender.

Flera av dessa länder har också krav på utsläppsfri båttrafik i sjöar och kanaler. I Sverige finns det diskussioner för att skydda dricksvattentäkter som östra Mälaren och vissa känsliga naturområden i skärgården.

Pollare Hwila 25
Utsökta pull-up pollare i rostfritt syrafast stål. (Foto: Hwila Yachts AB)

Exklusiva och unika detaljer

Det är i detaljerna som du hittar originaliteten. Allt ombord har designats och tillverkats speciellt/exklusivt för båten ned i minsta detalj.

Inget är från hyllan här inte. Lanternor, beslag, bord, badstege och strömbrytare, allt! Interiören är modern, ren och öppen, och viktigaste av allt – lätt att underhålla.

Med snabbkoppling är det enkelt att lägga ut och ta in fendrarna som ligger perfekt längst relingen. en långsida fendras på 30 sekunder. (Foto: Hwila Yachts AB)

All lackad mahogny täcks av hamnkapellet från solens skadliga UV strålar. Fendrarna har snabbkopplingar för att undvika ett stressmoment till sjöss, en bonus är att fendrarna ligger perfekt linjerade vid skrovet efter montering.

Här döljer sig ett stabilt bord som är lika enkel att ta upp som att ta ner. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)
Hwila 25 med uppfällt bord
Simsalabim och så har du ett stabilt bord på plats. (Foto: Hwila Yachts AB)

Många extra tillval

Båten kan dessutom skräddarsys med många tillval. Vad sägs om trådlös mobilladdning, ljudsystem från danska B&O, kylskåp eller Bimini-top.

Badstege Hwila 25
En rejäl och utdragbar badstege i stål dras in och ut från sidan. Knapen placerad rakt ovanför fungerar som handtag. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Konstruktörerna har fattat tycke för det funktionella och använder mycket pull-up teknik ombord. Hwila har lanternor, pollare och bord som lätt fälls ned när de inte används.

Tillsammans med den utdragbara badstegen ger denna dolda teknik båten det lilla extra och inga vassa kanter att slå tårna i finns kvar på däck.

Jag skulle inte förvånas om Susanne Ljung på radioprogrammen Stil på P1 utvecklade denna beskrivning av finesser, skärning och linjer. Stil borde faktiskt göra ett radioprogram om denna båt och dessa fantastiska svenska båtkonstruktörer.

Liksom allt annat måste även skyltarna ombord matcha övriga design-kvaliteten. Här har gubbarna lasergraverad fluga och smoking på sig i CE-märkningen. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Gjord för att ärvas i generationer

Hwila 25 är tillverkad i Sverige i väl beprövade och noga utvalda material, och med komponenter av högsta kvalitet. Mattor och dynor ska vara lätt att rengöra och vara slitstarka för att hålla i många år.

ANNONS
ANNONS

Företaget säger de vill att båtägarna ska kunna komma tillbaka efter 25 år och få båten rekonditionerad så att den ser ut som ny igen utan att behöva byta ut någonting ombord.

Detta är helt klart ett miljöargument, båten ska hålla att ärvas inom familjen som det ju är brukligt med klassiska båtar.

Val mellan bensin eller el

Hwila 25 erbjuds i både bensin- och eldriven version. Bensinversionen med en utombordare, en snål fyrtaktare, under akterbänken är förvisso snygg och relativt tyst men jag tycker denna båt kommer göra sig bäst med eldrift.

Detta med tanke på det rådande läget för planeten, det är inte ett alternativ så länge man inte erbjuder hållbar och förnyelsebar bensin i pump ute på landets sjömackar.

El-versionen är klimatsmart, och dessutom väldigt energieffektiv i detta skrov.

Under skrovet döljer sig en pod från norska SeaDrive. (Foto: SeaDrive AS)

Tidigare har man haft torqeedo-elmotorer på elektriska versioner av Hwila, men numera har man bytt till en vändbar Azimut pod (elmotor inkapslad i drevet) från norska SeaDrive AS vilket optimerat båten ytterligare.

Du styr elektroniskt fast fortfarande med en klassisk ratt och gasreglage i originell stil. Hwila 25 kan utrustas med elpod på 7,5 kW eller 15 kW som motsvarar 10 och 20 hästkrafter.

Ett litiumbatteri på 13 eller 26 kWh. Hwila 25 har en maxfart på 8.5 knop med den minsta podden. Med elmotor går Hwila helt ljudlöst och fossilfritt (förutsatt du tankar grön el).

Räckvidd: upp till 100 sjömil

Med en elpod på 7,5 kW och en batteripack på 26 kWh visar första testerna på följande räckvidd: 100nm i 4 knops fart, 39nm på 6 knops fart och 28nm på 7,8 knops fart.

Som du ser räcker detta för det flesta utfärderna med denna dagstursbåt men tillverkaren hävdar att dessa siffror ska slipas ytterligare med vidareutvecklade propellrar.

Ladda som vanligt vid bryggan

Laddningen ska ske med befintlig infrastruktur i första hand och med en ombordladdare (dvs 230V/10-16A) som kan anslutas anslutas till vanlig Schuko kontakt eller CEE-don på bryggan.

Laddning beräknas ta ca 8 timmar från ett helt tomt batteri. Snabbladdare och ett system för solcellsladdning kommer att erbjudas som ett tillval.

Instrumentpanel Hwila 25
En 9 tums multifunktionsdisplay från Simrad ger förutom sin kartplotterfunktion även en god överblick över all information på båtens NMEA-nätverk som tex. motordata och bränslenivå. Notera de specialdesignade bakgrundsbelysta strömbrytarna monterade i pulpeten av rostfritt stål och Mahogny. (Foto: Jimmy Wixtröm)

Tydlig display över alla funktioner

En 9 tums multifunktionsdisplay från Simrad ger förutom sin kartplotterfunktion även en god överblick över all information på båtens NMEA-nätverk som tex. motordata och bränslenivå.

Hwila 25 är en sådan båt som ska beskådas i en klassisk miljö som till exempel Pålsundet i Stockholm. Där kan den mätas med alla utsökta träbåtar som står uppradade för allmänhetens beskådning.

ANNONS
ANNONS
Hwila Yachts ABs kapten Viktor Norstedt visar båtens sjöegenskaper och manövrerbarhet. Liksom resten av företagsledningen är han fast besluten att bygga båtar med högsta yrkesstolthet. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Tillsammans med VD:n Viktor Norstedt åkte vi på en tur och passade på att beskåda förlagorna på Pålsundet. Det enda som fattades var picknickkorgen och champagneflaskan.

Historia och passion en viktig del av varumärket

Historien om Hwila är lika fascinerande som båten och en viktigt del av varumärket. Den handlar om hur två verkliga entusiaster visualiserade drömbåten och gav sig på att realisera idén. Dessa lämnar sedan över till de tre musketörerna Fredrik Sjöborg, Erik Wickgren och Viktor Norstedt.

De är genuint intresserade, passionerade och hängivna. De har olika skäl för sitt engagemang men alla har en gedigen bakgrund i båtbranschen och de kompletterar varandra på ett bra sätt.

Sida vid sida. Ingen tvekan vad det gäller släktskap trots att de skiljer 100 år mellan dessa två skönheter. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

De antog utmaningen, och tog stafettpinnen att bygga vidare på detta fantastiska skrov. Nu utvecklar de den vidare med en kompromisslös perfektion i alla detaljer.

Kvalitet och medveten stil

Denna utsökta tender ser snabb ut även när hon ligger stilla. Den riktar sig till dig som har sinne för smak, vill färdas långsamt med elegans men även med hög fart när man så önskar. Helt i linje med dagens trender om hållbarhet.

Utrymme för förbättringar finns alltid, det rostfria stålet som används i flera konstruktionsdetaljer bör nog vara från SSAB som nu producerat världens första fossilfria stål i den så kallade HYBRIT-samarbetet med LKAB och Vattenfall.

Hybrit stål i Hwila
Alla detaljer är viktiga. Solitt vattenskuret H som i Hwila eller HYBRIT. I framtiden bör Hwilas ståldetaljer kanske byggas med fossilfritt stål från fossilfria HYBRIT-samarbetet. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Schyssta batterier från Northvolt, tillverkade i Västerås eller Skellefteå, med högt andel återvunnet material är att föredra. Trädetaljerna som kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk, det vill säga ett skogsbruk som tar hänsyn till människor och miljö är likaså viktigt.

Plasten i skrovet med högt innehåll av återvunnet plast och annat fibermaterial, mm. Alltså perfektion inte bara i design utan även i allt som påverkar miljö och klimat är några punkter som det kommer att jobbas vidare med.

Det handlar om upplevelsen, att njuta av färden och vyerna i skärgården då den sanna lyxen i dagens stressiga samhälle är just; upplevelse och tid.
(Foto: Hwila)

Riktig lyx är upplevelse och tid

Hwila 25 är inte billig, men du får vad du betalar för. En Hwila förtöjd vid din brygga berättar mer om dig som person än att du enbart har råd, att du är klimatmedveten och att du är en livsnjutare som uppskattar ett gediget hantverk och framför allt historien bakom det.

Med Hwila handlar det om att båtar ska vara vackra och inte nödvändigtvis snabba. Det handlar om att få komfort för att njuta av färden och vyerna på våra vackra sjöar och i skärgården då den sanna lyxen i dagens stressiga samhälle är just; upplevelse och tid.

Fakta Hwila 25

Tillverkare: Hwila Yachts AB
Tillverkningsort: Gotland Sverige
Design: Christian Wallgren
Båttyp: dagtursbåt, tender
Längd: 7,45 m
Bredd: 1,95 m
Djupgående: 0,45 meter
Vikt: från 900 kg
Motor: 7,5 kW eller 15 kW Azimut pod från Sea Drive AS (elmotor inkapslad i roterbart drev)
Batterier: Litiumbatteri på 13 kWh eller 26 kWh.
Laddning: från 8h
Räckvidd:100 Nm i 4 knops fart
Toppfart 8–14,9 knop (beroende på motoralternativ)
CE-kategori: C/D
Pris: Elbåt från 950.000kr inkl. moms (Bensinbåt från 700.000kr inkl. moms)