Det är inte ofta vi får så här omsorgsfullt omhändertagna äldre båtar. Före detta ångslupen Svalan byggdes redan 1906 i Karlstad hos AB CJ Wennerbergs Mekaniska Verkstad.

ANNONS

I början av seklet trafikerade Svalan sträckan Kalix-Karlsborg-Axelvik, i Kalix Ångslups AB regi.

Omkring tjugo år senare fick hon en ny ägare i som både bytte namn, byggde om och försåg henne med motor. Så sattes hon in i trafik igen, men denna gång i Luleå.

Sedan råder viss osäkerhet, men vår vänner på databasen skargardsbatar.se tror att hon efter tid såldes till Frälsningsarmén, även om de inte är helt säkra på årtalet, eller exakt vad som hände.

Oavsett så blev hon satt i trafik på Mälaren i Stockholm. Men så var oturen framme.

Svalan
Svalan har genom åren flitigt används för charter (Foto: Blocket/Sjöutsikt).

Räddades från botten av Mälaren

När hon låg förtöjd vid en verkstadspråm vid  Söder Mälarstrand sjunker pråmen och Speedo 1, som hon numera heter, dras med ned i djupet.

ANNONS
ANNONS

Men hon överlever, räddas och tas om hand av bärgningsbolaget, som sedermera säljer henne till Lennart Westberg på Ornö.

Westberg ger henne namnet Svalan tillbaka, och sätter henne i trafik mellan Ornö och Dalarö.

Under slutet av femtio- och sextiotalet används Svalan flitigt till charter av olika aktörer.

Svalan
Vem kan egentligen motstå en fest ombord Svalan? (Foto: Blocket/Sjöutsikt).

Hon byter även ägare ett par gånger, renoveras och får ny motor.

Slutligen hamnar hon hos nuvarande ägare i Bromma, som 2019 genomför en total renovering.

Hon blästrades in och utvändigt och målades med Internationals epoxyprogram med 8 lager färg. Både motor och drivlina är i utmärkt skikt.

ANNONS
ANNONS

Man kan lugnt säga att Svalan, likt en katt, haft fler än nio liv. Nu har du din chans att ge henne ännu fler.

Kontakta säljaren här

Läs även: Okunskap eller bara oflyt – superyachterna som sjönk [Dagens PS]