Dagens PS

Elena – med anor från den gyllene eran

Elena
Skonaren Elena är en exakt replika av sin namne från 1910 (Foto: C.YO).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 02 juni 2023Publicerad: 02 juni 2023

En replika av skonaren med samma namn från 1910 –  sköna Elena härstammar från seglingens gyllene era.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hennes namne må ha designats som en kappseglingsyacht efter en instruktion som löd “en skonare som kan vinna”, men Elena erbjuder så mycket mer än sitt vinnande DNA.

Elena är sjävklart majestätisk, men kliv ombord och du kommer att upptäcka att  hennes utrymmen både är eleganta och lugnande, med rymliga däck och ståtliga interiörer som för dig till en annan tid.

Elena

Elena erbjuder ett elegant och avkopplande liv ombord (Foto: Y.CO).

Designad för att vinna

1910 gav den amerikanske miljardären Morton Plant marinarkitekten Nathanael Herreshoff uppdraget att designa en skonare som var född till att vinna.

Herreshoff hade gjort sig ett namn som designer av segelyachter åt Amerikas förmögna elit, och gick även under namnet “Trollkarlen från Bristol”.

Och visst gjorde Elena succé när hon vann de flesta regattor hon ställde upp i, och 1928 tog hon hem segern i King’s Cup – en verklig fjäder i hatten.

Elena

Elena designades för att vinna, vilket hon också gjorde (Foto: Y.CO).

ANNONS

Herreshoff designade Elena som ett systerfartyg till Westward (på den tiden den största segelyachten som någonsin byggts), men gav henne än något djupare köl.

Det var ett smart drag, med tanke på Elenas succé.

ANNONS

Senaste nytt

Katastrofen var ett faktum

Westward är gissningsvis känd sedan tidigare för Dagens PS läsare, eller så är det hennes exakta replika Eleonora E som är mer bekant.

1910-talets systerfartyg Westward och Elena var så överlägsna att båda två återskapades på 2000-talet.

Eleonora E byggdes 2002, men gick ett tragiskt öde till mötes förra sommaren då hon blev påkörd av ett räddningsfartyg i Spanien.

Olyckan blev omskriven och fångades på film  – Eleonora E gick helt enkelt i två delar och sjönk.

Vad som hänt sedan dess vet vi inte, men vi är glada över att det var Eleonora E:s före detta kapten Steve McLaren beslöt sig för att återskapa Elena.

ANNONS

Med hjälp av originalritningar som McLaren spårat till MIT Museum i Massachusetts, påbörjades arbetet som tog hela fyra år att slutföra innan hon till slut kunde sjösättas 2009.

Elena –  en given vinnare

Det hårda arbetet lönade sig och den nya Elena har tävlat i – och vunnit en rad regattor – inklusive Voiles de St Tropez, Royal Regatta Cannes och St Barths Bucket.

Inte nog med det, hon har korsat Atlanten 16 gånger och tillryggalagt 150 000 nautiska mil.

Elenas höga trämaster, 39-fots bogspröt är exakta kopior men McLaren själv övervakade  interiören.

Elena

Panelväggar i mahogny och rubinröd läderklädsel i salongen, precis som 1910 (Foto: Y. CO).

Elena

Alla armaturer är original, och McLaren lät guldplätera alla beslag för minska underhållsarbetet (Foto: Y. CO).

Han såg till att de ursprungliga fotografierna signerade Frank Beken pryder de massiva georgianska upphöjda panelväggarna i mahogny, och säkerställde den rubinröda läderklädseln.

ANNONS

“Alla armaturer, från lamporna till gångjärnen, köptes innan jag ens började bygga yachten,” säger McLaren till Robb Report. “De är lite knäppa och tråkiga, men de är alla originalföremål som jag köpte i London och sedan lät plätera med guld för att minska underhållet.”

Elena

Inga detaljer var för små eller lämnades åt slumpen när Elena återskapades (Foto: Y. CO).

Arbetet med att lacka det utvändiga trät tar aldrig slut, menar McLaren, men den 15-åriga interiören är fortfarande lika fräsch som den var 2009.

“Den dag du slutar är dagen du behöver börja igen”

För McLaren, som har mer än 20 års erfarenhet av kappsegling och som har varit kapten för Elena över världens hav, är yachten fortfarande en “tour de force”.

Vid kappsegling krävs en besättning på 50 man, men bara 8 gastar behövs för nöjessegling.

Prestationsmässigt är hon praktiskt taget oöverträffad.

“Elena är en racerbåt ända ned till botten av kölen, vilket ger henne ett smidigt skrov som gör att hon lätt kan segla i en femknops bris”, säger McLaren, och fortsätter:

ANNONS

“Det skulle vara svårt för en modern kolfiberbåt att segla under de förhållanden, men Elena är 225 ton stål, med en trämast, Dacron-segel och vajer-rigg, och kan göra det lätt”.

Segelyacht

Ett väl tilltaget bord och för måltider ombord det rymliga däcket (Foto: Y.CO).

Elena

Förr förvarades segel i salong och matsal under tävling (Foto: Y.CO).

Ursprungligen var takfönstren i huvudsalongen och matsalen möjligen att lyfta av under tävling för att mata segel från däck till besättningen under däck. Men idag passerar inga segel här, utan salongen badar i stället i naturligt ljus

Enligt McLaren skulle segel ha förvarats i det som nu är huvudsalongen för att behålla yachtens tyngdpunkt.

“Det fanns tre mindre hytter akterut, men efter en dags segling åkte ägarna till sin stora motoryacht där de skulle tillbringa natten bekvämt”.

Plats för åtta gäster

I dag finns plats för åtta övernattande passagerare fyra hytter, varav två dubbelhytter och två hytter med separata kojer. När segelyachten inte kappseglar finns ytterliga en hytt för två passagerare. 

ANNONS

Ägarhytten rymmer ett skrivbord i kontorsstorlek (Foto: Y.CO).

segelyacht

Ägarhyttens lyxiga badrum i direkt anslutning (Foto: Y.CO).

Ägarhytten rymmer ett skrivbord i kontorsstorlek med sittplatser för två medan de tre gästhytterna  alla har utmärkt förvaringsutrymme och luftkonditionering.

segelyacht

En av de tre gästhytterna med separata kojplatser (Foto: Y.CO).

 

En livslång kärleksaffär

För McLaren kommer kärleken till Elena aldrig att ta slut, men för hennes ägare är det nu dags att gå vidare.

Vackra Elena som kan chartras via Y.CO, är också till salu.

ANNONS
segelyacht

Elena är redo att ställa i upp i världens främsta regattor (Foto: Y.CO).

 

Sköna Elena väntar nu på en ny seglingsentusiast som vill återskapa rivaliteten och kamratskapet när hon korsade haven under det brusande 1920-talet.

Vill du läsa mer om båt och sjöliv? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Gweilo – en klassik segelyacht i modern tappning

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS