Dagens PS

Elbåtarna gladast på nypremiär av Allt för sjön

AfS 2023
Båtsäsongen öppnade återigen med Allt för Sjön i Stockholm. (Foto: Per Engman)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 21 mars 2023Publicerad: 21 mars 2023

Efter tre års Corona-frånvaro, stängde en relanserad båtmässa i söndags efter att drygt 51.000 personer vallfärdat ut till nypremiären i Älvsjö.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt för Sjöns framtid har blivit en snackis efter att den varit stängd i tre år. Så det var med viss försiktig nyfikenhet hos både utställare och besökare som mässan slog upp sina portar för.

AfS 2023

Några av de mer klassiska båt-tillverkarna fanns också på plats. Störst monter hade Nimbus Group med alla sina nordiska varumärken. (Foto: Anders Værnéus)

Och nu – 10 dagar senare – så kan 51000 besökare bekräfta att Allt för sjöns funktion som öppnande av den kommande båtsäsongen fortfarande fungerar.

Men frågan är hur mässan som köpmarknad kommer fungera i framtiden?

Glada el-toner

Den starkaste lovsången hörs från elbåtssidan. Denna marknad fanns ju knappt när Allt för Sjön tvingades Corona-stänga för tre år sedan.

Det segmentet har under frånvarotiden vuxit sig till en ny allt starkare spelare på den svenska båtmarknaden.

AfS 2023

Mässans mest linjesköna var nog Hwila 25 som i år visades upp helt elkonverterad. (Foto: Anders Værnéus)

ANNONS

Detta var alltså första gången som elbåtsproducenterna visade upp sig på Allt för sjön, och mottagandet blev över förväntan. Både X-Shore och Candela är mycket nöjda med det mottagande de fick.

AfS 2023-6

Svenska elbåtstillverkaren X-Shore var överraskat nöjda med kundernas intresse för båtarna och tekniken. (Foto: Per Engman)

Intresset för både deras båtar och för den nya framdrivningen var stort hos besökarna. Inga direkta orders tecknades direkt på mässan men signalerna var goda inför framtiden.

AfS 2023

Det är inte endaste numera så välkända Candela som flyger på bärplan. Mantaray använder samma grundteknik och svävar iväg i farter uppemot 30 knop. (Foto: Anders Værnéus)

Hos utställarna av mer “traditionella” båtar, delades åsikterna i två läger. De tillverkare och importörer som inte har ett eget showroom på hemmaplan, ser fortfarande Allt för sjön som ett bra tillfälle att kunna visa upp sina produkter på.

ANNONS

Senaste nytt

Dyra omkostnader

De som dock har egna lokaler att visa båtarna i året om, låter mer tveksamma om det är värt både mödan och pengarna att delta, när de flesta kunder ändå kan titta på båtarna året om på företagens hemmaplan.

AfS 2023

Ryck 280, en av nyheterna på årets Allt för Sjön. (Foto: Anders Værnéus)

ANNONS

I tillbehörshallen hördes ett lika stort spektra av åsikter där skalan från mycket nöjda till besvikna täcktes. Där mycket goda affärer parades med oro för mässans framtid.

Hur ser framtiden ut?

Att Allt för sjön är ett vårtecken lika efterlängtat som den första tussilagon, är nog säkerställt .

Men frågan är hur denna tidiga båt-vår-blomma ska se ut för att den ska fortsätta vara ett livskraftigt vårtecken, det är nog den hemläxa som mässledningen får jobba med framöver.

Läs mer:

Guldpriset rusar

Allt för sjöns hemsida

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS