Dagens PS

Båtbranschen ställer om till eldrift

Efter att bilbranschen lett vägen är nu även båtbranschen på väg mot samma omställning till eldrivet. (Foto: TT)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 19 aug. 2021Publicerad: 19 aug. 2021

På senare år har bilbranschen genomgått en omställning och allt fler elmotorer ersätter förbränningsmotorer. Först nu står båtbranschen inför samma förändring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Efterfrågan på framför allt mindre fritidsbåtar som drivs med elmotorer har skjutit i höjden det senaste året”, säger Arne Lindström. 

Lindström är grundaren bakom båtföretaget Orust E-boats som varit med och startat förändringen i Sverige. Orust E-boats har sedan 2016 arbetat med att utveckla elbåtar. Dels handlar det om att hitta energieffektiva motorer men också att bygga skrov med så lite motstånd som möjligt.

Segelbåtarna i spetsen

Magnus Johansson, som sitter med i företagets styrelse, tror att omställningen inom båtbranschen kommer att gå fort men att det lär gå snabbast för segelbåtarna att ställa om.

Enligt Johansson är konverteringen en dyr historia, på grund av litiumbatterierna, och att det på så sätt är en större investering. 

“Men den är samtidigt billigare att äga, eftersom kostnaderna för bränsle är försumbar och det behövs inte lika mycket service. Försäljningsmässigt tror jag att segelbåtarna kommer att ha ställt om inom en tioårsperiod”, säger Johansson.

Ljudlösa upplevelsen lockar

Gordon Strömfelt sitter också med i styrelsen och menar att det kan ta längre tid för planade fritidsbåtar att ställa om, på grund av de snabbgående båtarnas högre energiförbrukning. De kräver både större batterier och bättre laddningsmöjligheter. 

ANNONS

Johansson tillägger dock att det inte finns någon konflikt i omställningen mellan energieffektivitet och prestanda. “Tittar man på Teslabilen får man farten med köpet genom att man har energieffektiviserat. Det är så utvecklingen drivs även när det gäller elbåtar.”

Orust E-boats berättar för Lokaltidningen Stenungsund att de har kontakter med 28 länder runt om Europa och att efterfrågan i nuläget är mycket stor. Framförallt tror de att det är elbåtens ljudlösa upplevelse som lockar köpare mest, utöver det faktum att båten inte har några utsläpp.

FN:s uppmaning

Nu pågår teknikutvecklingen inom flera olika områden. Till exempel blir det allt vanligare att sätta solpaneler på båten så att batteriet kan ladda samtidigt som man är ute och kör.  

I sin senaste klimatrapport skrev FN att framtidens båtar kommer att spela en essentiell roll för framtidens levande natur och dricksvatten. Och trots att omställningen tagit längre tid för båtbranschen än bilbranschen är den nu äntligen i full gång.

Samtidigt är Sverige relativt sena i omställningen, jämfört med andra europeiska länder. I Amsterdam är det till exempel förbudet med förbränningsmotorer i flera kanaler, och i Tyskland och England är liknande regler på väg att införas.

Läs hela artikeln om utvecklingen på Lokaltidningen Stenungsund.

Läs mer: Elwood 550e HT – eldriven klassisk träbåt 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS