Rotterdam, Europas största hamn, förbereder sig för ett potentiellt krig mot Ryssland. Nästa steg är militära övningar i hamnen.
Storhamnen: Så rustar vi för krig


Mest läst i kategorin
Rotterdams hamn har börjat reservera utrymmen för Nato-förnödenheter och utrustning, samtidigt som man planerar för militära övningar i hamnen. Andra delar i planen handlar om hur last ska kunna omdirigeras och hanteras om kriget kommer.
Det är ett potentiellt krig mot Ryssland Europas största hamn förbereder sig för.
Hos Financial Times säger hamnens vd Boudewijn Siemons att man just nu samordnar med den näst största, Antwerpen, kring hur man ska hantera en situation där stora mänger brittisk, amerikansk och kanadensisk utrustning, fordon och förnödenheter angör hamnen.
Nato-krav: Höjd säkerhet och ny hamn. Dagens PS
”Samarbetar där vi kan”
”Alla terminaler är inte lämpliga för att hantera militär last”, förklarar Siemons hos FT.
”Om stora volymer militära varor skulle behöva skeppas, skulle vi vända oss till Antwerpen eller andra hamnar för att ta över en del av kapaciteten och tvärtom.”
I ett sådant läge är inte hamnarna konkurrenter, påpekar han.
”Naturligtvis konkurrerar vi där vi måste, men vi samarbetar där vi kan”, sammanfattar hamn-vd:n.
Rotterdams nya åtgärder är en del i den våg av krigsförberedelser som sveper över Europa.
I Nederländerna har man lovat öka försvarsutgifterna till 5 procent av BNP och en del i det är att nederländska försvarsdepartementet meddelat att Rotterdams hamn behöver tillhandahålla utrymme för stora fartyg med militär last om en begäran kommer från Nato.
Då är Gotlands nya hamn klar. Dagens PS

Ska bli årliga övningar
Rotterdams containerterminal är den enda plats där hamnen säkert kan överföra ammunition mellan fartyg. Där ska man även hålla militära övningar flera gånger årligen framöver.
Hamnen har hanterat vapen tidigare men aldrig haft en särskild kaj för militära ändamål.
Rotterdams hamn sträcker sig 42 kilometer längs floden Maas och hanterar cirka 436 miljoner ton gods årligen. Hamnen tar emot 28 000 fartyg sjövägen och 91 000 fartyg via flodvägar från Tyskland och Europas inland.
Antwerpen, näst största europeiska hamnen, hanterar cirka 240 miljoner ton gods per år.
Bygger motståndskraft
Boudewijn Siemons säger att de två hamnar samarbetar för att förbättra Europas självförsörjning.
”Våra team arbetar allt närmare tillsammans kring ett antal ämnen, inklusive hur vi bygger upp vår motståndskraft.”
Rotterdams hamn förlorade cirka 8 procent av sin handel, främst olja, efter att EU infört sanktioner mot Ryssland. Det tillsammans med covid-19-pandemin, har gett nyttiga lärdomar för att hantera krislägen, menar hamn-vd:n.
Vill se större lager
Boudewijn Siemons vill se Europas länder skapa lager att nödvändiga förnödenheter, precis som man gör med olja.
Efter oljekrisen 1973 krävde EU att medlemsländerna skulle hålla ett strategiskt lager av olja för 90 dagar.
”Vi borde göra detsamma med saker som koppar, litium, grafit och ett antal av dessa kritiska råvaror liksom exempelvis läkemedel”, säger Siemons hos FT.
Rysk järnväg på väg att spåra ur. Dagens PS
Kinas mål: Undvika Sovjets grymma öde. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.