Dagens PS

Rysk desinformation riktad mot Sverige och Finland

Stor rysk kampanj för desinformation avslöjad
I ett PM från mars i år skriver ryske utrikesministern Lavrov att det är ”nödvändigt” att öka Pravfonds finansiering och att det har Putins stöd. (Foto: Vuacheslav Prokofyev/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 juni 2024Publicerad: 03 juni 2024

En stor rysk desinformationskampanj har avslöjats. Via en fond publiceras rysk propaganda på svenska och finska.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är en ny dataläcka som avslöjar att en fond som styr den ryska underrättelsetjänsten nära, genomför omfattande påverkansoperationer.

Kring fonden finns en finsk förening som samtidigt finansierats av en fond med kopplingar till rysk säkerhetstjänst och av finska staten, skriver Yle.

Det handlar om fonden Pravfond, finansierad av ryska staten och med flera tidigare underrättelseofficerare i sin ledning.

Fonden har, liksom dess ledare, funnits på EU:s sanktionslista sedan 2023.

Fortsätter trots sanktioner

Dokument som läckts till Danmarks radio visar att fonden ändå fortsatt, genom att använda ”olika omvägar”.

Pravfond finansierar webbplatser som publicerar rysk propaganda från redaktioner i Bryssel.

Man har även varit aktiv på andra sätt. I Tyskland har fonden exempelvis betalat rättegångskostnader för en lönnmördare knuten till ryska säkerhetstjänsten.

ANNONS

I Finland har fonden representerats av föreningen Mosaiikki i Jyväskylä, som under åren 2004-2024 fått mer än 2,5 miljoner euro i offentliga bidrag.

ANNONS

Senaste nytt

Vapenhandlare och smugglare

De nu läckta dokumenten visar att Pravfond inte bara har bistått en FSB-man som dömts för lönnmord i Tyskland utan även en av världens mest kända vapenhandlare, Viktor Bout.

Fonden har likaså betalat arvoden till grekiska jurister som försvarat tolv ryska sjömän misstänkta för människosmuggling från Afrika till Europa.

Enligt de dokument som läckts från Pravfond har åtta av sjömän frigetts under åren 2022–2023 tack vare hjälp från fonden.

Pravfonds grundare och chef Aleksandr Ivanovitj Udaltsov placerades på EU:s sanktionslista i juni 2023.

På svenska och finska

Fonden Pravfond har två omfattande propagandakanaler som publicerar material på bland annat finska och svenska.

ANNONS

Efter invasionen av Ukraina grundade fonden nätverket Euromore, vars högkvarter officiellt finns i Bryssel.

Webbtidningen säger sig vilja presentera ett ”annorlunda” Europa och hindra att russofobi sprider sig.

”Riktiga nyheter”

Ett annat projekt är Golos, som sprider ”riktiga nyheter från Ukraina”. Enligt de läckta dokumenten följer tiotals miljoner människor Golos webbartiklar, videor och kanaler på sociala medier.

Enligt historikern Mikko Porvali, som har forskat i underrättelsetjänster, kan modellen vara en potentiell metod för hybridpåverkan.

”Genom den juridiska hjälp som erbjuds samlar Rysslands statsmakt in information om hurdan diskriminering utlandsryssar påstås uppleva i de länder där de bor. Och de uppgifterna kan sedan användas i propaganda”.

Arbetar vidare

Pravfond verkar kunna fungera i Europa trots sanktionerna. Trots de sanktioner som EU riktat mot fonden har ingen av dess åtta enheter, inklusive Finland, lagt ner sin verksamhet.

ANNONS

Enligt en underrättelsekälla som Danmarks Radio har talat med använder de ryska underrättelsetjänsterna nu Pravfonds representanter för underrättelsearbete.

Även Skyddspolisen i Finland är bekant med fonden. Det är frågan om ryskt påverkansarbete, men fondens inverkan är liten och utgör inte ett hot mot finländare, uppger Skypo till Yle.

Läs mer:

Påhittade journalister sprider rysk propaganda. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS