Dagens PS

Rapport: Så göder globala matjättar fetmaepidemin

En ny rapport visar att matjättar som Nestlé, Pepsi co och Unilever säljer mer ohälsosamma livsmedel till fattiga länder.
En ny rapport visar att matjättar som Nestlé, Pepsi co och Unilever säljer mer ohälsosamma livsmedel till fattiga länder. (Foto:Keystone, Laurent Gillieron/AP/TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 07 nov. 2024Publicerad: 07 nov. 2024

Det fanns en tid då man såg på fetma som något av ett välfärdssymtom. I dag är fler människor överviktiga än underviktiga. Ett motsatsförhållande som världens största mat- och dryckesföretag kan profitera på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är inte bara svårt att äta rätt. Det har aldrig varit dyrare.

Med inflation och stigande livsmedelspriser omvandlas således konsumentens krav på hållbara och hälsosamma näringskällor, vilket banar väg för exempelvis ultraprocessat.

I en tid då övervikt och fetma nått några av världens högsta nivåer i flera medelinkomstländer är detta ett stort folkhälsoproblem, som framför allt slår hårt mot låginkomstländerna.

Lågt poäng för matjättar

Detta enligt en ny rapport utförd av den ideella organisationen Access to Nutrition Initiative, ATNI.

Här framgår det nämligen att världens stora och etablerade livsmedelsföretag i genomsnitt säljer mindre hälsosamma produkter i låginkomstländer, jämfört med höginkomstländer.

En slutsats ATNI kunnat dra efter att ha rankat mer än 30 multinationella företag och deras produkters hälsopoäng, samt gjort en separat bedömning för låg- och höginkomstländer, enligt Health Star Rating-systemet.

ANNONS

Senaste nytt

Värst för fattiga länder

Och skillnaderna är stora.

ANNONS

En titt på resultatet visar att produkter i låginkomstländer i genomsnitt får 1,8 av 5 stjärnor, medan de i höginkomstländer får 2,3, där en poäng över 3,5 anses vara ett hälsosammare val, skriver Reuters.

Ett nedslående resultat överlag, som likväl drabbar världens fattigaste länder hårdast, allt medan matjättar som Nestlé, Pepsi co och Unilever tjänar på det.

“Inte deras hälsosamma produkter”

Ett samband som rimmar illa med den globala folkhälsan och bekräftas av Mark Wijne, forskningschef på ATNI.

“Det är en mycket tydlig bild av att det som dessa företag säljer i de fattigaste länderna i världen, där de är mer och mer aktiva, inte är deras hälsosammare produkter”, säger han till Reuters.

Tvärtom bidrar den här typen av förpackade livsmedel till den globala fetmakrisen, varför Wijne anser att rapporten borde vara en väckarklocka för världens regeringar.

Och matjättarna?

Går vi till Nestlé är deras devis, enligt ett mejl till Reuters att de satsar på att öka försäljningen och kunskapen kring näringsrik mat, samtidigt som de arbetar med att förbättra sina produkter för att minska näringsbrister i utvecklingsländer.

Fakta – övervikt och fetma

I dag lider en miljard människor av fetma. Enligt Världsbankens uppskattning lever 70 procent av dem i låg- och medelinkomstländer.

Fetma är en del av den dubbla utmaningen med undernäring. Det betyder att fler människor i dag är överviktiga än underviktiga i alla regioner utom Sydostasien, enligt WHO.

År 2019 kopplades cirka 5 miljoner dödsfall i icke-smittsamma sjukdomar till ett förhöjt BMI.

Fetma fortsätter att öka globalt; andelen barn och ungdomar med fetma har fyrfaldigats sedan 1990, och antalet vuxna med fetma har mer än fördubblats under samma tidsperiod.

I Sverige var högt BMI den femte största dödsorsaken under 2021, med 61 dödsfall per 100 000 invånare årligen, enligt Enligt Global Burden of Disease,  GBD.

Enligt Folkhälsomyndigheten uppgår samhällskostnaderna för fetma hos vuxna till 125 miljarder kronor per år. Merkostnaderna för barns övervikt och fetma uppgår också till flera miljarder.

(Källa: WHO och Folkhälsomyndigheten)

ANNONS

Läs mer:

Maten som gör att vi åldras snabbare. Dagens PS

Larmet: Så många svenskar lider av fetma. News 55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Börs & Finans

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

02 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]