Dagens PS

Julklappar och sociala medier: Så minskar du pressen som förälder

Influencers visar upp produkter på sociala medier som fyller barnens önskelistor och julklapparna blir allt dyrare.
Influencers visar upp produkter på sociala medier som fyller barnens önskelistor och julklapparna blir allt dyrare. (Foto: Canva/TT/ Brittainy Newman/ Kallestad, Gorm)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 22 dec. 2024Publicerad: 22 dec. 2024

Julafton närmar sig, och barnens önskelistor fylls av julklappar de sett på sociala medier. Många föräldrar känner av en allt större press.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Julen är en tid för samvaro och glädje, men för många föräldrar och hushåll har den också blivit en period av ökad press.

Sociala medier bidrar till detta genom att sätta nya standarder för hur julen “bör” firas, med influencers och trender som lyfter fram dyra julklappar och extravaganta traditioner, skriver BBC.

Större press

Enligt Länsförsäkringars undersökning spenderar svenska hushåll i genomsnitt 3 065 kronor på julklappar, men bakom siffrorna döljer sig stora ekonomiska skillnader.

Barnfamiljer lägger i snitt 3 755 kronor, medan hushåll med dålig ekonomi knappt når 1 030 kronor, och många avstår helt från att köpa julklappar.

För dessa familjer innebär högtiden en ännu större press.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Höga förväntningar

Föräldrabloggaren Charlotte Harding vittnar om hur sociala medier påverkar barnens önskelistor.

Tidigare var traditionella leksaker dominerande, men nu är det dyra spelkonsoler, exklusiva adventskalendrar och skönhetsprodukter som gäller i julklapp.

ANNONS

Samtidigt driver trender som Elf on the Shelf och evenemang som “Polarexpressen” upp förväntningarna ytterligare.

“Barn vet inte hur mycket dessa saker kostar… och föräldrarna känner verkligen pressen av det”, säger Charlotte.

“Undvik jämförelser”

Influencern Caitlin Acreman, som fokuserar på budgetvänliga julfiranden, betonar vikten av att undvika jämförelser med det perfekta firandet som visa online.

“Jämförelse är glädjens tjuv. Det går att skapa magiska minnen utan att spendera en förmögenhet”, säger hon.

Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, föreslår att sätta ett maxtak för julklappar och prioriterar personliga upplevelser framför dyra prylar.

Att prata pengar inom familjen kan vara avgörande, menar han. Genom att förklara den ekonomiska situationen och tygla förväntningarna blir julfirandet mer hanterbart.

handlar inte om julklappar

Cathrine Jansson-Boyd, professor i konsumentpsykologi vid Anglia Ruskin University, lyfter fram att julen kan vara en komplicerad tid för många.

ANNONS

Särskilt med den extra pressen “att vara lycklig”.

Hon menar att de som saknar ekonomiska möjligheter att uppfylla dessa förväntningar ofta känner sig otillräckliga eller ensamma.

Fiona Barnard, som driver bloggen Life of a Crazy Mum , håller med om att julen kan vara en tuff tid för både ekonomin och den psykiska hälsan.

“Oftast är allt barn vill göra på julen är att spendera tid med sin familj och sina nära och kära,” säger hon.

Hon betonar vikten av att inte låta julen handla om att “slava iväg i köket halva dagen” eller att “stapla barnen fulla med presenter”.

“Vi borde föra tillbaka julen till dess grunder”, säger Fiona.

“Det handlar om familj. Det handlar om att dela tid och kärlek, inte om att spendera pengar vi inte har.”

Läs även: Julklappstips från AI – metallskärare till mormor. Dagens PS

Läs även: Årets julklapp: Ett 15 minuter långt samtal. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs i studion
Spela klippet
Privatekonomi

Varnar för nya bedragare: ”För bra för att vara sant”

15 juni 2025
ANNONS
ANNONS