Ryssland har intensifierat sina störningar i Östersjön. ”Säkerhetsläget har förändrats markant”, säger finsk sjöfart.
Intensiva ryska störningar i Östersjön


Mest läst i kategorin
Östersjön har blivit en arena för demonstrationer av nationella intressen. De fartyg som dagligen rör sig på Östersjön påverkas när Ryssland och Nato mäter sin styrka, skriver Yle.
”Det handlar exempelvis om skador på kritisk infrastruktur och störningar av GPS-signaler”, säger Thomas Doepel, vd för Finnlines som transporterar varor till och från Finland.
Under de senaste två åren har Ryssland stört fraktfartyg i Östersjön på ett helt annat sätt än tidigare. Ryssland stör främst de GPS-signaler som hjälper fartygen navigera.
Vill lösa kabelkrisen i Östersjön – med fler kablar. Dagens PS
”Finland är som en ö”
När Nord Stream 2 sprängdes i september 2022 tvingades fraktfartygen ändra sina rutter. Det måste de även göra när de möter krigsövningar.
För Finland är det förändrade läget i Östersjön extra allvarligt.
”När det gäller varutransporter är Finland som en ö, vi är helt beroende av fartygsfrakterna”, konstaterar Yle.
Nya fartyg kan läsa tre olika typer av GPS-signaler. När de jämförs kan befälet märka om någon av dem störs så att positionen visas fel.
När GPS-signalerna inte fungerar, förlitar sig befälet på fartygets radar och kollar kurs och avstånd till olika öar med mera.
“Norden-Baltikum den nya säkerhetsaxeln”. Dagens PS

Samarbetar med försvaret
Finnlines nyaste fartyg är från Kina men all navigationsutrustning från Europa. Finnlines har valt samma tillverkare som försvaret.
”Då kan vi utveckla vår teknik i rätt takt och lita på att vi får det stöd vi behöver. För oss är det otroligt viktigt att ha rätt samarbetsparter”, säger Thomas Doepel.
”Vi samarbetar oerhört mycket både med den finländska militären och Nato”.
Även den ryska skuggflottan försämrar säkerheten i Östersjön. Vissa fartyg manipulerar sina sändare så att det ser ut som om fartyget är på ett annat ställe än det är bland annat för att undvika problem med sina försäkringsbolag när de besöker ryska hamnar.
Skapar nya risker
Andra skuggfartyg stänger sina sändare helt så att andra fartyg ser dem först när de är ganska nära.
Allt det här skapar risker som gör att befälen på fartygen i Östersjön måste vara mer på sin vakt hela tiden.
Samtidigt menar militäranalytiker att Ryssland har en ny strategi kring Östersjön och på sikt är på defensiven där.
”Förändringarna i den militära organisationen tyder på att Ryssland nu har en defensiv hållning i Östersjöregionen”, säger Daivis Petraitis.
”I praktiken ett Nato-hav”
Petraitis är militäranalytiker och har en lång karriär inom Litauens armé bakom sig. I flera decennier var han även militär rådgivare på Litauens försvarsdepartement. I dag är han aktiv vid Baltic Defence College i Tartu.
Kriget i Ukraina har tvingat Ryssland att tänka om när det gäller Östersjön och har dessutom förändrat det strategiska läget i Östersjöregionen drastiskt, påpekar han.
”Efter att Finland och Sverige blev medlemmar i Nato blev Östersjön i praktiken ett Nato-hav. Kreml insåg att det inte längre går att projicera militär makt i regionen”, menar Daivis Petraitis.
Var fjärde torsk är rysk – trots kriget i Ukraina. Dagens PS
Sensorer ska förhindra kabelsabotage i Östersjön. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.