Dagens PS

Försvarsjättarna som slåss om det svenska luftrummet

transportplan
När Sverige ska byta ut sina transportplan står flera tunga aktörer till buds. (Foto: Lockheed Martin)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 26 okt. 2023Publicerad: 25 okt. 2023

Sverige ska byta ut sina transportplan och har både amerikanska och brasilianska alternativ. Båda med fördelar som gör det hela till ett intrikat val.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Därför flög två Hercules-plan lågt över centrala Eskilstuna”.

Så löd rubriken i ekuriren.se den 7 juni i år, dagen efter nationaldagen.

I tidningen förklarade Petra Blomqvist, kommunikatör på flygstaben hos Försvarsmakten, varför.

”Ibland så flyger vi lågt, som i det här fallet var det ju för firandet så vi ville såklart synas lite extra”, sade hon.

Det är det fler som vill.

MISSA INTE: Står stilla: Pensionen ökar med ynka 1 procent – Dagens PS

Föråldrade transportplan

När Nato-medlemskapet är klart sammanfaller det med att Sverige snart ska byta ut försvarets föråldrade transportplan.

ANNONS

Då bokar agenterna plats på flyg till Stockholm, agenter med amerikanska eller brasilianska pass.

I startblocken och med kontrakt i bakfickan ligger dels amerikanska Lockheed Martin, favorittippat mot bakgrunden av att man faktiskt är världens största försvarsindustriföretag.

C-130, mer känt som Hercules för oss, är deras kandidat.

ANNONS

Senaste nytt

Samarbetar med Saab

Bredvid sig på startlinjen har de brasilianska Embraer som lanserat C-390, ett nytt militärt transportplan man än så länge sålt till sitt eget Brasilien och ett fåtal andra länder.

Tufft läge?

Jo, men lite medvind av att man har ett etablerat samarbete med svenska Saab.

Just nu har Lockheed Martin flugit in en delegation för att träffa både politiker och militärer.

ANNONS

Imponerande transportplan

Tony Frese leder delegationen och är, naturligtvis, imponerad av det egna transportplanet.

”Jag har flugit C-130 med marinkåren och jag häpnar över hur de landar på ställen som det inte ser ut att gå att landa på”, säger Frese till SvD.

”Vårt plan kräver mindre underhåll och det är viktigt för militären. Det brasilianska flygvapnet har 80 procents tillgänglighet på sina plan”, kontrar Bosco da Costa Junior, som är chef för försvarsdelen hos brasilianska Embraer och framträdde för svensk offentlighet tidigare i år.

Djupare samarbete

Den 11 april presenterade Saab en bild där han och Saabs koncernchef Micael Johansson undertecknade en avsiktsförklaring om ett fördjupat samarbete.

”Bolagen kommer att samarbeta för att positionera Embraerflygplanet C-390 Millennium som lämplig lösning för att möta svenska flygvapnets behov inom taktiskt transportflyg”, förklarade parterna då.

Exporthjälp för Saab

ANNONS

Och om Micael Johansson ställt frågan ”what´s in it for me?” hade svaret kommit direkt.

Parterna ska nämligen även ”utvärdera integrationen av Saabs system på flygplanet” och ”utforska nya affärsmöjligheter, exempelvis hos befintliga och nya potentiella kunder för Gripen i Brasilien och Latinamerika”.

Ett närmare samarbete med USA eller utökade möjligheter för svenska Gripen, är alltså det val ytterst regeringen kommer att ställas inför.

Relaterad läsning:

Brasiliens försvarsminister: Behov av fler Gripen-plan – Dagens PS

Nato suget på svenska flygvapnet – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS