Dagens PS

Fartyg med tusentals bilar brinner – kopplas till elbil

Morning Midas, ett fartyg med över 3000 bilar på väg till Mexico, står i brand på Atlanten. (Foto: Kustbevakningen i USA)
Morning Midas, ett fartyg med över 3000 bilar på väg till Mexico, står i brand på Atlanten. (Foto: Kustbevakningen i USA)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 05 juni 2025Publicerad: 05 juni 2025

Mitt ute på Stilla havet, drygt 300 mil söder om Alaska, driver ett brinnande fartyg laddat med elbilar. Ombord: 3 159 bilar, varav flera hundra drivs med el eller hybridteknik – samt över 1 800 ton bränsle.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det 180 meter långa fartyget Morning Midas, på väg från Kina till Mexiko, övergavs tidigare i veckan av sin besättning. Branden bröt ut natten till tisdag svensk tid och kunde snabbt härledas till ett av däcken där elbilar stod förvarade, rapporterar Gcaptain.

Alla 22 besättningsmän hann sätta sig i livflottar och räddades utan skador av ett förbipasserande fartyg.

Läs även:
Fraktfartyg med tusentals bilar brinner – minst en död ombord. Dagens PS

Morning Midas

  • Längd: 180 meter
  • Flagga: Liberia (förvaltas av Zodiac Maritime, UK)
  • Last: 3 159 fordon
  • Bränsle: 1 530 ton eldningsolja och 350 ton gasbränsle
  • Besättning: 22 personer, alla räddade
  • Olycksplats: 300 mil söder om Adak, Alaska

Elbilar ökade risken

Fartyget bär en brittisk flagg men förvaltas av det Londonbaserade rederiet Zodiac Maritime. Enligt rederiet bar lasten 65 elbilar och 681 hybridbilar.

De litiumjonbatterier som används i elbilar har en ökänd benägenhet att fatta eld och är mycket svåra att släcka när branden väl tagit fart. Morning Midas är det senaste exemplet på hur farligt kombinationen av bilar och bränsle kan vara till havs, om det visar sig att det är orsaken.

Inget släckningsförsök på fartyg

ANNONS

Trots att branden upptäcktes för flera dygn sedan har inga släckinsatser påbörjats. Kustbevakningen har skickat helikoptrar och fartyg till platsen, men rökutvecklingen är fortsatt kraftig.

Liknande incidenter, som Felicity Ace (2022) och Fremantle Highway (2023), har visat att bränder ombord på bilfraktfartyg ofta blir långdragna och svåra att kontrollera.

Nu återstår att se om Morning Midas kan räddas – eller om den går samma öde till mötes som sina föregångare.

Läs även:
Nöd i Nordsjön – tankfartyg brinner efter svår kollision. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS