Bloomberg har listat hur amerikanska tullar nu påverkar lasterna på kinesiska fartyg som kommer in i USA. Det visar att de amerikanska bolagen kan få betala 4 miljarder i nya tullavgifter på en typisk last.
Ett skepp kommer lastat med – 4 miljarder i tullar


Mest läst i kategorin
Kanske inte direkt vad många bolag i USA hade förväntat sig tidigare i år.
Tullar uppgår till miljardbelopp
Nu är dock verkligheten här – när ett vanligt kinesiskt skepp kommer lastat med varor, där tullarna uppgår till runt 4 miljarder kronor enligt Bloombergs beräkningar.
Exemplet visar fraktfartyget OOCL Violet som började lasta varor i en kinessik hamn med destination Long Beach, Kalifornien, innan Trumps tullbesked den 2 april.
Senaste nytt
Tullsats på 145 procent
När det anlände till Kalifornien innehöll det en last till ett uppskattat värde av minst 564 miljoner dollar, och enligt uppskattningar från Bloomberg var runt 40 procent av varorna föremål för den nya tullsatsen på 145 procent.
Det innebär att importbolagen i USA nu riskerar att betala minst 417 miljoner, eller motsvarande 4 miljarder kronor, i nya tullavgifter för hela lasten – utöver redan befintliga importkostnader.
Ombord det aktuella fraktfartyget OOCL Violet finns en rad varor som livsmedel, kläder, skor och bildelar.
Påverkar amerikanska bolag
Varorna representerar handeln mellan USA och Kina och kommer påverka de amerikanska bolagen som nu blir lidande.
“Det påverkar definitivt affärerna”, säger Tino Muratore, general manager för Worldlawn Power Equipment som har gräsklippare och andra delar ombord fartyget.
“Vi vet inte om det här är permanent eller tillfälligt – så vi befinner oss alla i något av en dimma och undersöker andra alternativ.”
Rött på Wall Street
Den osäkerheten sprider sig som vanligt vidare till Wall Street som åter igen ser röda siffror.
Stora bolag som Ford kommer skrota sina prognoser framöver, det är helt enkelt för mycket osäkerhet kring tullarna.
På kort sikt betyder tullarna att USA:s statskassa fylls på.
Det är dock kostnader som faller på amerikanska importörer, vilka i sin tur kan välja att föra över kostnaderna till konsumenterna.
Kina hittar nya marknader
Det kan dock bli en kortvarig effekt eftersom Kina redan har börjat styra om sina fartyg till nya marknader bort från USA.
Hamnen i Long Beach spår till exempel en minskning med cirka 40 procent i både fartygsbesök och importvolymer mellan mitten av april och mitten av maj, enligt prognoser från hamnmyndigheten.
Kina och USA ska hålla samtal om tullarna, frågan är dock vad som kommer ske på området, hur mycket Trump är redo att förhandla.
Under tiden kommer tullarna drabba många amerikanska bolag, där många med största sannolikhet kommer gå under längs vägen, om de inte lyckas föra över kostnaderna till konsumenterna – vars plånböcker i många fall redan är allt tunnare.

Läs även:
Så rundar Kina USA:s nya tullar. Dagens PS
Apple varnar: Tullarna redan en miljardsmäll. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.