Att vårda och utveckla sitt varumärke skapar tydlighet och stolthet. Inte minst nu när samhällsförvandlingen går i raketfart.

ANNONS

Vi vet alla att ett starkt varumärke är viktigt för ett företag, men hur anpassar man varumärket i en tid med den extremt snabba samhällsomvandling som coronapandemin och klimatkrisen innebär?

”Varje varumärke, i alla fall starkt varumärke, har sitt ankare förankrat i sin historia, det finns en anledning till att varje varumärke finns och är starkt och det måste man hålla i, vare sig det är corona eller någon annan kris,” säger Per Carleö i rejlers Play.

Han lägger till att man måste vara anpassningsbar men inte kan kompromissa med sina grundläggande värderingar. Det är en balansgång.

Ska förändra Telias varumärke

Han har förändrat Volvo Cars varumärke och håller nu på att göra detsamma med Telias. På båda resorna har han lyckats få med sig Sveriges, genom tiderna, bästa fotbollsspelare, Zlatan Ibrahimović.

Per Carleö säger att när man jobbar med någon som är känd gäller det att få fram vem den personen är och inte försöka kladda på dem det egna varumärket. Man ska inte säga åt dem vad de ska säga, tycka eller ha på sig.

Strategi för Telia

Han började som Head of brand på Telia vid årsskiftet och berättar att de satt en strategi för Telia som bolag och kallar den ”Reinvent better connected living”. Det handlar om att Telia vill vara helhetspartnern för ditt uppkopplade liv.

Per Carleö har fått med Zlatan i sina kampanjer, inte bara en utan två gånger. Hur gör han?

”Varje person som är med i ens kommunikation måste få vara den den är, då blir det ett äkta bra samarbete,” säger Per Carleö i Rejlers Play.

Hör Telias varumärkesguru Per Carleö berätta i Rejlers Play om hur ett starkt varumärke skapar stolthet och hur han fått med Zlatan i sina kampanjer.

ANNONS
ANNONS

Rejlers Play finns från och med nu också som podd, den heter Nytänkarna och finns där poddar finns.

Läs mer: Rejlers rådgivare när industrin i Norge elektrifierar [Dagens PS]