En av de mest kända attraktionerna för turister i Norge stängs ”för all framtid”. Det handlar om vårt grannlands brantaste väg Stalheimskleiva.

Serpentinvägen Stalheimskleiva används främst av turister som reser på den berömda ”Norge i ett nötskal”-rundturen som länkar den berömda järnvägen Bergenbanen med båtturer på norska fjordar.

Stalheimskleiva sägs vara Norges brantaste väg, med 13 rejäla kurvor som går sicksack mellan två forsar. Den byggdes under mitten av 1800-talet för att förbättra Norges postvägar.

Stängde efter jordskred

Den har tidigare varit stängd vintertid, men använts av mängder av turistbussar på sommarhalvåret. Vägen stängdes tillfälligt för reparationer under förra sommaren, efter ett jordskred.

Men det visar sig att slitaget på vägen som uppstått av tung trafik som turistbussar kanske inte går att reparera. Området är en del av UNESCO världsarvet Nærøyfjord till Voss, vilket gör att större ingrepp i miljön inte är möjliga. Det formella beslutet väntar in resultat från en geoteknisk rapport, men den norska trafikmyndigheten Statens vegvesen säger att det tillfälliga stoppet inte är tillräckligt.

”Stalheimskleiva kommer inte att vara öppet för några fordon. Vi har sett att även lätta minibussar och små privatbilar belastar vägsystemet för mycket”, säger Svenn Egil Finden på Statens vegvesen till NRK.

Kan bli vandringsled i stället

Han säger att den geotekniska rapporten troligen kommer att visa att vägen inte ens klarar lätt trafik längre.

”Stalheimskleiva är inte byggt för den typ av trafik som har pågått där i många, många år. Nu är det dags att ta hand om den unika produkten som Stalheimskleiva är”, säger han och vill hellre se att den används som vandringsled framöver.

ANNONS
ANNONS

Kristian Jørgensen, som är vd för Fjord Tours som driver turistattraktionen ”Norge i ett nötskal” är ledsen att förlora en viktig del av rundturen. Men han förstår ändå myndighetens beslut.

”Säkerheten måste komma först, så vi kommer förmodligen till den punkt där vägen är för trött och gammal för att tolerera hur den har använts”, säger han till NRK.

Läs mer: Otroliga planen: Oslo-Göteborg på en timme med supertåg