Dagens PS

Så hög blir notan för elektrifieringen: "Inte orolig"

"Jag är inte orolig för att vi ska klara omställningen och jag ser ingen risk för att utrullningen av elbilar ska försenas", säger energiminister Anders Ygeman (S) till SvD om notan för elektrifieringen. (Foto: TT)
"Jag är inte orolig för att vi ska klara omställningen och jag ser ingen risk för att utrullningen av elbilar ska försenas", säger energiminister Anders Ygeman (S) till SvD om notan för elektrifieringen. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 jan. 2021Publicerad: 04 jan. 2021

Sverige får betala en rejäl slant för att få bort utsläppen inom industrin och transportsystemet.

ANNONS
ANNONS

Enligt SvD måste landets elsystem byggas ut ordentligt för att det inte ska bli stopp för elbilar och elektrifieringen av industrin.

“Det är ett jättesteg. Vi har så otroligt mycket fossila drivmedel och nu ska de bort. Det krävs en riktig samhällsomvandling”, säger Anna Regnstrand, projektledare på branschorganisationen Energiföretagen, till tidningen som konstaterar att Sverige har som mål att helt få bort utsläppen från alla bilar, lastbilar och bussar till 2045.

Totalnota på över 1 200 miljarder

Totalt sett väntas övergången kosta 50 och kanske till och med uppåt 60 miljarder kronor per år för att ro elektrifieringen i land.

Det är, skriver SvD, en “markant ökning från de cirka 30 miljarder per år som tidigare använts”.

Energiföretagen har räknat ut att investeringar på omkring 670 miljarder kronor kan behövas göras de kommande 25 åren för att klara elproduktionen. Till det kommer en elnätsutbyggnad under samma tid som väntas kosta sammanlagt 550 miljarder kronor.

Om inte det här görs hotas elbilarnas framfart och elektrifieringen av industrin, heter det.

Men energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) är inte orolig:

ANNONS

“Jag är inte orolig för att vi ska klara omställningen och jag ser ingen risk för att utrullningen av elbilar ska försenas”, säger Ygeman till SvD.

Läs hela artikeln.

Läs även: Forskare: Politikerna avgör elbilens framtid »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS