Den nya EU-taxonomin som börjar gälla om ett år inkluderar enbart elbilar. EU-parlamentarikern Fredrick Federley är kritisk till de nya fordonsreglerna – och säger att Sverige kan få svårt att nå sina utsläppsmål inom transportsektorn.

Som Dagens PS tidigare skrivit om, så kommer enbart elbilar räknas som hållbara från 2026, enligt den nya EU-taxonomin. Detta får nu kritik av Centerpartiets Fredrick Federleysom säger till Di att biobränslen borde vara inkluderade.

”Varningsklockorna ringer. Alla kommer inte att köpa en ny elbil i morgon. Fram till dess måste du kunna köra på något som inte skitar ner. Har du en bensinbil kan du köra på etanol, har du en dieselbil kan du köra på biodiesel, men de drivmedlen kommer att sluta produceras om de anses lika dåliga som de fossila. Så snart har vi ingen produktion för ingen kommer vilja investera i att bygga såna anläggningar”, säger han.

Federley hoppas att regelverket ses över – så att även biodrivmedel går att använda.

ANNONS
ANNONS

”Annars har vi en rejäl uppförsbacke.”

Fredrik Federley tror dock inte att varken taxonomin eller ett förbud mot fossildrivna fordon är nödvändiga. Hela branschen går mot elbilar, oavsett.

”2026 kommer de flesta nyproducerade bilar drivas av el, och kommit ner i samma prisklass som en fossildriven bil. Så det där händer utan ett förbud. Biltillverkarna har redan bestämt sig”.

Läs mer: Elbilens bakomliggande miljöproblem