Dagens PS

Ranson på diesel i Kina – det drabbar hela världen

diesel Kina världen
Den redan svåra frakt- och leveranskrisen i världen väntas nu bli ännu värre – orsaken är att mackar i Kina kör ranson på diesel för lastbilar i transportnäringen. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 28 okt. 2021

Den redan svåra frakt- och leveranskrisen i världen väntas nu bli ännu värre – orsaken är att mackar i Kina kör ranson på diesel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BBC rapporterar att bensinstationer i stora delar av Kina börjat ransonera diesel i en tid när bränslekostnaderna skjuter i höjden och världen hukar under en leveranskris.

Enligt analytiker kommer Kinas grepp med ranson av diesel sannolikt leda till att den globala leveranskrisen förvärras.

“Den nuvarande dieselbristen verkar påverka långdistanstransportföretag som transporterar varor avsedda för marknader utanför Kina”, säger Mattie Bekink, Kinachef vid Economist Intelligence Unit, till BBC.

Efterfrågan på varor har ökat i takt med att världen öppnar upp efter pandemin. Det här uppges vara främsta orsaken till den fraktkris som uppstått.

Samtidigt får lastbilar i transportnätet i Kina nu bara tanka 100 liter diesel på många mackar i landet, enligt BBC som konstaterar att volymen som lastbilarna tillåts tanka endast är 10 procent av vad tanken rymmer. Lastbilarna transporterar bland annat gods till handelsfartygen i Kinas hamnar, som i sin tur skeppar godset till olika länder i världen.

Stoppar transportnäringen och globala leveranserna

Dieselransoneringen som införts blir en tung bromskloss som sätter käppar i hjulet i den viktiga transportnäringen.

På vissa bensinstationer i staden Fuyang, några mil från det viktiga transportnavet i Shijiazhuang i Kina, tillåts lastbilar fylla tanken mot villkoret att en tilläggsavgift på 300 yuan, motsvarande cirka 400 kronor, betalas.

ANNONS

Från flera håll i Kina kommer uppgifter om begränsningar och ransonering av diesel och många långtradare i logistiken har inte möjlighet att tanka över huvud taget.

Kina brottas redan med en omfattande energikris med brist på kol och naturgas som tvingat fabriker att stänga medan hushåll drabbats av återkommande strömavbrott.

Dieselkrisen kommer på toppen av det och är en ny företeelse i landet.

Därför rusar priset på olja

Aidan Yao, ekonom i Asien på AXA Investment Managers, säger till BBC att utbudet av diesel inte kan möta den ökande efterfrågan. Det är orsaken till bränslepriserna slår i taket, förklarar experten.

Det är inte bara Kina som tampas med en bränslekris. Även i EU och Storbritannien är detta ett faktum sedan tid tillbaka.

Oljepriserna har de senaste veckorna rusat till högsta nivåerna sedan 2014, konstaterar BBC.

Enligt analytiker är kol- och naturgasbristen i Kina, men även i Indien, grundorsaken till de skenande oljepriserna och bedömningen bland många är att dessa två jätteländer kommer tvingas att byta energislag till olja för att klara sin kraftproduktion och uppvärmning till industrin och befolkningen.

ANNONS

Läs även: Därför är svensk diesel dyrast i EU – trots ‘låg skatt’

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS