Nu är solcellstekniken som kan alstra ström av allt slags ljus, både inomhus och utomhus här. Bakom tekniken står svenska företaget Exeger, som har flera påskrivna kontrakt med internationella kunder.

annons
annons

Powerfoyle är en solcellsteknik som är så tunn att den kan printas och integreras på en rad olika ytor. Produkterna som hittills är tilltänkta är en smart cykelhjälm från svenska Poc och på en hörlur från JBL. Men coronavågen kom i vägen för lanseringen.

”Våra produkter skulle produceras under sommaren för att finnas på hyllorna i oktober”, berättar Exegers vd Giovanni Fili, till Aktuell Hållbarhet.

Det har skapat förseningar, som men Giovanni Fili säger att kunderna än så länge inte har dragit sig ur, och han är hoppfull.

”Allt kan nog komma ikapp i mitten av nästa år,” säger han.

”Vi har också en massa andra produkter som var planerade att komma nästa år, som kommer att släppas i tid. Så vi kommer ha ett väldigt bra 2021 med ett flertal olika nya produkter ute. Det är då det händer, efter 13 år”, säger Giovanni Fili.

Bolaget har också lyckats få till ett antal kontrakt med nya kunder mitt under pandemin.

”Vi har också fyllt på kassan med 200 miljoner från Stena Sessan under våren, vilket var väldigt viktigt för oss för att kunna hålla i vår plan och fortsätta gasa.”

Större ambitioner 

Men Giovanni Fili har större ambitioner än så med sitt Exeger.

ANNONS
ANNONS

”Det gäller att bygga varumärket, att Powerfoyle blir ett välkänt varumärke och att vi förknippas med rätt saker,” säger han och jämför sina solceller med Gore Tex.

 ”Ser man en Gore Tex-lapp på jackan då vet man att man får en viss kvalitet och funktion.”

Läs mer: Solceller i villan – har el även vid elavbrott