Nya EU-regler för utsläpp inom sjöfart ska presenteras i veckan – det oroar fraktbranschen där många ser det som straffbeskattning.

På onsdag ska EU-kommissionen presentera sina förslag till förändringar av koldioxidmarknaderna, som en del av ett bredare reformpaket för att klara de nya höjda klimatmålen. Under EU:s ”gröna deal” är målet nu att utsläppen ska vara 55 procent lägre till 2030, jämfört med siffrorna från 1990. Det tidigare målet var en sänkning med 40 procent.

För att uppnå målen behövs en reduktion av transportsektorns utsläpp med 90 procent de kommande tre decennierna, menar EU. Sjöfart och frakt står för runt 2,5 procent av de globala utsläppen. Branschen ses som särskilt svår när det gäller att minska koldioxidutsläppen, då det saknas bränsle utan koldioxidutsläpp som går att använda i stor skala.

Nya sektorer i ETS

En av de större förändringarna i kommissionens förslag är att nya sektorer inkluderas i EU:s system för handel med utsläppsrätter, Emissions Trading System (ETS). Bland annat väntas nya regler för sjöfarten finnas med, som för första gången ska behöva betala ett pris för sina utsläpp. Det gör regionens redare djupt bekymrade, enligt CNBC.

”Det är beskattning. Hjälper det något när det gäller koldioxidminskning? Jag tror inte det. Det ser mer ut som att det är ett försök att samla in pengar – och så är det. Europa bestämmer vad Europa bestämmer och det är inte så mycket du kan göra åt det, antar jag, förutom att betona att det kanske inte är det mest lämpliga sättet att minska utsläppen”, säger Lars Robert Pedersen, vice generalsekreterare på BIMCO, världens största internationella fraktorganisation till CNBC.

Han hävdar att förslaget ”inte främjar” internationella regler, kommer att misslyckas att sänka regionala utsläpp samt kommer att ta pengar från fraktindustrin som annars kunde spenderats på att sänka utsläppen.

”Långt ifrån färdigt”

Ett utkast på förslaget har läckt, men det har Pedersen inte bekymrat sig om att läsa. Däremot kommer han läsa det färdiga förslaget ”väldigt noga”, berättar han för CNBC. Han är en av många som noga följer hur sjöfart ska inkluderas i EU:s nya regler.

”Hur sjöfarten införs i en prissättningsregim är kritiskt. Men förslaget nu i juli kommer vara långt ifrån färdigt. Det är värt att komma ihåg att EU var tvungen att sänka sina ambitioner kring flygindustrin tidigare som svar på mothugg från handelspartners”, säger Roman Kramarchuk, chef för framtida energianalys vid S&P Global Platts.

ANNONS
ANNONS

Utkastet kan komma att ändras innan det presenteras på onsdag, och då alla 27 medlemsstater måste godkänna det kan klimatpaketet ändras kraftigt innan det blir verklighet.

Läs mer: Rekordhöga fraktpriser – näringslivet drabbas