Inom fem år ska flygbolaget BRA erbjuda elflyg till Gotland. ”Vi har branschens högsta ambition när det gäller hållbart flygande”, säger BRA:s ägare  Per G. Braathen.

ANNONS

De nya flygplanen ska ha 19 säten och en räckvidd på 40 mil, skriver Di.

BRA:s ägare  Per G. Braathen vill se en snabb omställning av flyget.

”Vi har branschens högsta ambition när det gäller hållbart flygande. Vi ska öka vår inblandning av biobränsle till 50 procent 2025. År 2026, eller så fort tekniken tillåter det, ska vi vara först med elflyg i kommersiell trafik då på Gotland. Planen är att vara helt fossilfria 2030”, säger han i ett pressmeddelande.

Samarbete med Gotland

Flygbolaget kommer samarbeta med Region Gotland kring kommersiell elflygstrafik på Gotland inom fem år. Där ingår bland annat säkrad elförsörjning och laddeffekt på flygplatserna.

”Vi behöver ett hållbart sätt att flyga till och från ön. Från regionens sida kommer vi att lägga i alla växlar för att gotlänningar och besökare ska kunna resa snabbt, säkert och hållbart med elflyg till och från ön så snart tekniken finns framme”, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius.

Ritar om kartan

Enligt pressmeddelandet uppskattas driftskostnaden bli jämbördig med dagens flygplan samtidigt som det kan ”rita om kartan för hur vi transporterar oss, med nya destinationer till konkurrenskraftiga priser”.

”BRA:s planer är precis i linje med vad vi behöver på Gotland. I övriga landet satsar staten miljarder på järnväg men här finns inte de möjligheterna till hållbart resande. Att en operatör nu går ut tidigt och säger att man vill satsa på Gotland är oerhört positivt. Vi välkomnar givetvis alla som vill flyga på Gotland och hoppas att fler operatörer kommer följa i BRAs fotspår”, säger regiondirektören Peter Lindvall.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Flygbolaget visar intresse för svenskt elflygplan