Branschorganisationen Bil Sweden kritiserar regeringen för att trappa ned bonusbeloppen de närmaste åren. Sänkt klimatbonus gör att omställningen tappar fart.

Pengarna för klimatbonusen tog slut i somras och regeringen har lovat att tillföra 1,9 miljarder kronor i år och ytterligare 550 Mkr nästa år.

Del i omställningen

Enligt regeringen är bonus malus-systemet en del i omställningen.

”Sverige har nu högst andel laddbara bilar i hela EU och andelen rena elbilar i försäljningen har gått från mindre än en procent innan bonus malus-systemet trädde i kraft, till nära 23 procent förra månaden”, säger miljöminister Per Bolund (MP) till Di.

Samtidigt kommer bonusarna sänkas de närmaste åren när allt fler elbilar kommer ut på marknaden. För en miljöbil sänks den lägsta bonusen från 10 000 kronor till 5 000 kronor nästa år. Den maximala bonusen på 70 000 kronor sänks till 50 000 kronor året därpå.

Kritisk till sänkningar

Bil Sweden är starkt kritisk till sänkt klimatbonus.

”Regeringen föreslår att man ska minska bonusen i betydligt snabbare takt än vad vi hade förväntat oss. Vi behöver stimulanser till 2025 då inköpspriset på en laddbar bil kommer att vara i paritet med en bil med en förbränningsmotor och tycker att den här nedtrappningen är för snabb”, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden och klargör:

”Det gör att omställningen riskerar att tappa fart”, säger hon.

Regeringen vill även satsa på kollektivtrafiken, och skjuter in en miljard kronor till järnvägsunderhållet nästa år.

ANNONS
ANNONS

Men det är alldeles för lite pengar menar Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm och ordförande för Svensk Kollektivtrafik som påpekar att regionerna inte kompenseras tillräckligt efter pandemin.

”Sätter man kollektivtrafiken på svältkur är risken stor att bussen och tåget till sist skärs ned och biljettpriserna måste höjas”, säger han.

Läs mer: Skattechocken gav jättetapp på bilmarknaden [Dagens PS]