Nu är finansieringen av den nya tunnelbanan i Stockholm säkrad, parterna är överens och nu kan utbyggnadsarbetet fortsätta som planerat.

annons
annons

Redan 2013 klubbades planerna för den nya tunnelbanan i Stockholm. De nya grenarna mellan Kungsträdgården och Nacka/Gullmarsplan, Akalla och Barkarby samt Odenplan och Arenastaden, skulle underlätta pendlandet i Stockholms län. När sedan priskalkylen sprack och uträkningar visade på att kostnaderna skulle öka med 9,3 miljarder kronor krävdes nya finansieringsförhandlingar.

”Genom överenskommelsen kan vi fortsätta satsningen på att bygga ut tunnelbanan. Det ger bättre kollektivtrafik för resenärerna, möjlighet till fler bostäder i kommunerna och en hållbar tillväxt i Stockholmsregionen”, säger Irene Svenonius (M), finansregionråd i Region Stockholm och Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, i ett gemensamt uttalande.

Fördelningen

Svenska staten skjuter till fyra miljarder kronor till projektet, Region Stockholm får lägga till tre miljarder kronor och de berörda kommunerna får dela på de resterande 2,3 miljarderna som behövs för att ro i land tunnelbanebygget. Statens del är ett lån som ska täckas av framtida intäkter från trängselskatten.

”Med överenskommelsen tar vi ansvar för Stockholms framtida konkurrenskraft. Utbyggnaden av tunnelbanan är avgörande för en växande huvudstadsregion med höga ambitioner för hållbarhet och tillväxt. Den innebär fler bostäder i kollektivtrafiknära lägen i Stockholms stad”, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholms stad.

Innan allt är helt klart ska överenskommelsen godkännas av regeringen, och fastställs av beslutande församlingar i Region Stockholm, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Fler branschnyheter på [Teknikdygnet]