Vill minska klyftan mellan seriösa bilverkstäder och svarta aktörer i branschen.

Det krävs radikala grepp, anser Bo Ericsson, vd för Nordens största fordonsbranschförening, Sveriges fordonsverkstäders förening, SFVF, för att hindra det han beskriver som ”ett parallellsamhälle” bland landets bilverkstäder.

Som det är nu har seriösa bilreparatörer svårt att konkurrera med oseriösa bilverkstäder.

Därför kräver han att regeringen ger rot-avdrag till seriösa företrädare. Just för att få bukt med vad han anser är en snedvriden konkurrens.

ANNONS
ANNONS

”Ingen kontrollerar verkstäder”

”Seriösa bilverkstäder får ständigt ökade krav som leder till att öka klyftan mot den oseriösa svarta verkstaden. Ingen kontrollerar verkstäder, däckverkstäder, bilvårdare med flera som saknar en fast adress eller telefonnummer. Ingen kontrollerar de verkstäder som saknar ett organisationsnummer. Myndigheter ”gömmer sig bakom orden, hur ska vi finna dom när vi inte ens kan söka efter dessa i våra system?”, skriver Bo Ericsson i ett debattinlägg och kastar ut frågan:

”Varför ska seriösa verkstäder certifiera sig och dra på sig högre kostnader för utbildning av personal än oseriösa aktörer? Varför ska seriösa verkstäder behöva göra investeringar som också leder till högre timpriser mot bilägaren när ’grannen’ arbetar svart, struntar i allt vad certifikat heter och arbetar utan att betala lagstadgade miljöavgifter. SFVF anser att sanktionsavgifterna som borde utfärdas ska vara lika höga som när människor lurar staten på pengar.”

Hans övertygelse är att staten vinner på om seriösa firmor får rot-avdrag.

”Staten får tillbaka pengar genom att fler sysselsätts, betalar skatter, moms och miljöavgifter”, menar han.