Trots betydande satsningar i Trafikverkets förslag till nationell plan för infrastrukturen för 2022-2032 räcker medlen inte för att stoppa förfallet av vårt vägnät.

ANNONS

På tisdagen presenterade Trafikverket sin plan för infrastrukturen för åren 2022–2032. Betydande summor läggs på infrastrukturen, men medlen räcker trots det inte till för att stoppa förfallet av Sveriges vägnät och det gäller både det låg- och det högtrafikerade vägnätet, det skriver Transportföretagen i ett pressmeddelande.

”Underhållsskulden på vägnätet var 20 miljarder 2020 och den kommer att öka till 42 miljarder 2030 om inte ytterligare medel tillförs vägnätet”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen i pressmeddelandet.

Förfaller utan höjda anslag

I Transportföretagens rapport ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll” som presenterades i januari i år framgår det att vägnätet kommer förfalla om anslagen inte höjs drastiskt.

”Bara för att stoppa fortsatt förfall av vägnätet behövs det två miljarder extra varje år utöver de cirka tre miljarder som avsätts till vägbeläggningen. Ska vi minimera underhållsskulden och få farbara vägar i hela landet till 2030 behövs det fyra miljarder extra varje år till vägunderhållet. De pengar som regeringen tillfört räcker inte på långa vägar”, säger Tina Thorsell i pressmeddelandet.

Riskerar äta upp andra projekt

Även andra saker i den nationella planen för infrastruktur överraskar. Exempelvis är isbrytare en förutsättning för att möta den nyindustrialisering som pågår i Norrland och Transportföretagen beklagar att investering i isbrytare läggs utanför den nationella planen.

Transportföretagen oroas även över vad satsningen på höghastighetsjärnväg kommer innebära för medlen till infrastruktur i den fortsatta planeringen. Tina Thorsell menar att satsningen på nya stambanor riskerar att äta upp andra projekt på väg- och järnvägssidan.

Inte rimligt

Transportföretagen uppskattar att Trafikverket är tydligt med att det hade varit motiverat med väginvesteringar även om vi inte haft en situation med trafiktillväxt.

ANNONS
ANNONS

”Att endast 15 procent av investeringarna går till väg är inte rimligt, då mer än åtta av tio transporter sker på väg. Vi hoppas åtminstone att vi kan se byggstart på Tvärförbindelse Södertörn, söder om Stockholm, det är en viktig länk för att utveckla Södertörn”, kommenterar Tina Thorsell i pressmeddelandet.

Läs mer: Trafikverket redovisar förslag på nationell infrastrukturplan [Dagens PS]