Bara någon promille av de lastbilar som kör runt på vägarna är elfordon. Men utvecklingen går snabbt och intresset för tunga elfordon ökar. Nu flaggar Scania för att den kommer att ta fart snabbare än man tidigare har trott. 

ANNONS

”Vi ser att utvecklingen faktiskt går fortare än vi trodde. Vi ser att redan framme i 2023 så kommer vi att se tunga långtradare gå elelektriskt”, säger Scanias vd Christian Levin till Sveriges Radio.

Hastigheten som Scania räknar med är ett par år snabbare än den tidigare planen, och utvecklingen går fortare både vad gäller batteriernas kapacitet och hur snabbt de kan laddas, enligt Christian Levin.

”Vi hade tänkt oss att de här battericellerna inte kommer att hålla speciellt många år utan det kommer man att få byta, men det där har vi fått revidera. Så det är goda chanser att battericeller och batterier håller lika länge som fordonen.

Lastbilstillverkaren AB Volvo upplever å sin sida att intresset för tunga elfordon växer Bolaget fick nyligen den största beställningen av ellastbilar hittills.

Även branschorganisationen Transportföretagen ser att intresset för tunga elfordon växer. Anledningen till att det än så länge inte rullar sårskilt många tunga elfordon på vägarna är att laddinfrastrukturen är dåligt utvecklad.

”Om vi har cirka 80 000-85 000 tunga lastbilar i Sverige idag så är det knapp femtio som är ellastbilar”, säger Tina Thorsell i till Sveriges Radio i en uppskattning.

Hon tror att fler skulle köpa in eldrivna lastbilar om det fanns fler möjligheter att ladda, trots att de är fyra till fem gånger dyrare än andra fordon.

ANNONS
ANNONS

”När man då inte litar på att det finns tillräckligt med el eller kraftnät eller laddinfrastruktur så är inte det en investering man törs göra”, säger Tina Thorsell.

Läs också:

Risk för dyrare batterier – råvarubrist
AKtier i elbilar – experternas bästa tips