Dagens PS

Så tycker experter efter pryljättens hajpade släpp

Nicholas Woodman
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 20 sep. 2016Publicerad: 20 sep. 2016

Under ett event på måndagen visade pryltillverkaren GoPro, mest känt för den lilla portabla action-kameran med samma namn, upp en rad nyheter. Tillskotten i produktarsenalen har enligt sajten Quartz följts med spänning av både konsumenter, teknikpress och investerare men det är framför allt en pryl som alla väntat på: drönaren Karma.

ANNONS
ANNONS

Nykomlingen i familjen Go Pro är lite av ett ”make it or break it” för tillverkaren och vd:n Nicholas Woodman, förklarar Quartz Mike Murphy och konstaterar att bolaget tampats med svikande försäljning och föråldrad teknik i över ett år.

Så vad tycker då experten om prylen som ska avgöra Go Pros framtid? Reaktionerna kan sammanfattas med ett iskallt ”meh”. För det första kostar Karma 799 dollar, exklusive kamera, vilket innebär att den hamnar i samma prisklass som marknadsledande DJI samt tillverkaren Yuneec som båda har liknande kamerakvalitet men bättre funktioner, menar han. Fjärrkontrollen som används för att styra Karma ser ut som vilken annan tillverkares som helst och med den tillhörande ryggsäcken är den bara snäppet mer portabel än konkurrenterna, skriver han.

”Investerarna hade hoppats på att GoPros nyhet skulle bli omvälvande för konsumentdrönare. Men i själva verket verkar det inte som Karma skiljer sig mycket från de som andra tillverkare presenterat de senaste månaderna.”

LÄS VIDARE: GoPro launches its great hopes for the future—a drone and new cameras  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS