Dagens PS

Så ska fartyg tanka vätgas till havs

Snart kan fartyg tanka vätgas till havs
Kan stora containerfartyg framöver tanka vätgas på en ”motorväg” till havs? Ja, enligt en innovation från ett skotskt företag inom grön teknik. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 06 juni 2025Publicerad: 06 juni 2025

Ett skotskt företag inom grön teknik kan ha en lösning för bunkring och laddning av vätgas till havs. Det ger i så fall enorma möjligheter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En industriell lösning för bunkring och laddning av vätgas till havs. Det är vad skotska Oasis Marines tror sig ha hittat.

Håller tekniken hela vägen innebär det enorma möjligheter, eftersom det gör det mycket enklare för fartyg att byta från utsläppsproducerande dieselsystem till grön vätgas, om tankningsinfrastrukturen kan förvandlas, skriver El Diario.

Ny upptäckt av vit vätgas ökar hoppet i klimatkrisen. Dagens PS

Två metoder till havs

Oasis Marine erbjuder nu Oasis Hydrogen Buoy och Oasis Power Bouy, som båda erbjuder bunkring till havs för vätgastankning och laddning för fartyg.

Tekniken sägs vara banbrytande för sjöfarts- och vätgasindustrin.

Ett annat innovativt projekt offshore, även det inom energi offshore, är Midestos anläggning för tidvattenenergi på Färöarna.

Vätgas för bilar, här i Mariestad, är ett projekt vars potential diskuteras. Nu handlar det om att tanka vätgas till havs för fartyg.  (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

”Motorväg till havs”

ANNONS

Produktionen av grön vätgas kommer att underlättas av havsbaserade vindkraftsparker och nätverket har potential att utökas till en “vätgasmotorväg” till havs, skriver El Diario.

Tanken är att vätgasbränslet ska lagras på en offshore-plats innan det överförs via Oasis Hydrogen Buoy till fartyg för antingen transport till andra leveransdestinationer eller användning som egen bränslekälla.

Tester har gjorts med goda resultat och prognoserna inför uppskalning är positiva. Den skotska regeringen stöttar Oasis Marine och har även bidragit genom att underlätta förtöjningsanalys och tester av olika delar i projektet.

Tester av skalmodellstanken visar att förtöjningsbojen framgångsrikt kan anslutas till oceangående fartyg.

Enligt Oasis är nästa steg att validera resultaten under vågtankstestning.

”Påtaglig inverkan”

“Dessa bojar kommer att ha en påtaglig inverkan på vår övergång från kolväten till en grön energiframtid. För närvarande är vindkraftparkers underhållsfartyg beroende av fossila bränslen och utgör den största komponenten av en vindkraftparks koldioxidavtryck i drift. Även om det kommer att vara vårt initiala fokus, skulle tekniken kunna tillämpas på andra fartyg inom den maritima industrin”, menar George Smith, vd för Oasis Marine.

“Framtidens maritima energimix kommer inte att vara en enda lösning utan kommer att bestå av olika förnybara källor.”

Vätgasbilen: Framtiden eller ett misslyckande? Dagens PS

ANNONS

Gruvjättar och oljebolag rusar efter “vitt guld”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS