Dagens PS

Pandemiboomen över – Netflix tappar tillväxt

Netflix
Netflix är an klar vinnare på börsen framöver.(Foto: Netflix)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 18 mars 2022Publicerad: 21 juli 2021

Pandemin fick många fler att se på Netflix – men samtidigt kunde inte nya serier produceras. Den effekten slår nu mot Netflix tillväxt. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Netflix har haft sin långsammaste start på året sedan 2013 – ett år då man hade verksamhet i hälften så många länder, konstaterar Bloomberg.

Antalet betalande användare ökade med 1,54 miljoner det andra kvartalet enligt företagets kvartalsrapport. Det är högre än analytikernas estimat på 1,12 miljoner – men långt ifrån toppen det första kvartalet 2020 då tillväxten var 15,8 miljoner användare.

Adderat tillväxten från det första kvartalet på 4 miljoner betalande användare ger det 5,5 miljoner nya betalande användare första halvåret – det sämsta sedan 2013.

“Covid-relaterade produktionsförseningar”

Men företaget är inte oroliga för tillväxten generellt, förutom lägre tv-tittande generellt då samhället öppnar upp efter pandemin står förklaringar att finna i att produktionen av nya storserier och filmer hamnade efter under pandemin. Den effekten kommer att motverkas med nya storsatsningar framåt.

“Covid-relaterade produktionsförseningar 2020 har lett till ett tunnare utbud första hälften av 2021 som kommer att byggas upp under året”, skriver Netflix i ett uttalande enligt CNN.

Företaget hoppas bland annat på nya säsonger av “La Casa de Papel” och “The Witcher”, två populära serier som ska släppas under det andra halvåret. Konkurrensen hårdnar samtidigt på streamingmarknaden, med storsatsningar från bland andra Disney, WarnerMedia och Apple.

Ska börja med spel

ANNONS

Hela tillväxten för Netflix kom från regionerna Latinamerika och Asien-Stilla Havet. På hemmamarknaden USA-Kanada tappade företaget 430 000 användare.

Bland nyheterna var också en bekräftelse av att Netflix tänker satsa på spel som en del av sitt utbud. Till en början handlar det om mobilspel som användarna ska få ta del av utan extra kostnad.

“Vi tänker på det som en viktig del av vårt prenumerationserbjudande”, säger produktchefen Greg Peters.

Användartillväxten var över förväntningarna, men vinsten per aktie på 2,97 dollar var lägre än analytikernas förväntningar på 3,14 dollar per aktie.

Netflix aktie tappade först 6,6 procent efter kvartalsrapporten på tisdagsmorgonen, men återhämtade sig under dagen till plus över 1 procent.

Läs mer: Netflix störst tv-producent i Europa – större än BBC

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS