Dagens PS

Nu ska AI göra skidåkarna snabbare

AI ska göra skidåkarna snabbare
Kalle Kalliorinne i snön med den unika skidtribometern, som kan beräkna friktionen och ska bidra till nya framgångar i skidspåren. (Foto: Pressbild)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 27 maj 2024Publicerad: 27 maj 2024

Väderbitna män med långfingret i snön och en termometer i handen utanför vallaboden? Det kan snart vara historia.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Ur led är tiden!” ropar en och annan när hela den tekniska utvecklingen anses gå för fort.

”Ur spår!” kan man ropa nu, av samma anledning.

Forskare vid Luleå tekniska universitet har nämligen utvecklat en unik, AI-baserad metod för att öka glidet på längdskidor vid olika förhållanden.

Med hjälp av forskarnas metod kan elitåkarnas skidval, slipning och därmed kontaktzonen och trycket mot snön i skidspåret anpassas efter snö- och väderförhållanden redan innan skidorna testas inför loppet – något som ger förutsättningar för riktigt bra glid, förklarar LTU i ett pressmeddelande.

”Avgörande för framgång”

”Att kombinera rätt skida, struktur och vallningsmetod efter olika väderförhållanden är avgörande för elitskidåkares framgång. Vi har utvecklat en metod som kan beräkna bästa glidet för elitåkare och ge snabba skidor”, säger Kalle Kalliorinne, som med sin forskning om längdskidors glid disputerar i ämnet maskinelement, med inriktning mot idrottsteknologi.

Och ja, intresset finns redan på allra högsta nivå, berättar Kalliorinne.

”Samarbetet med att implementera metoderna på landslagsnivå pågår redan”, avslöjar han.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Påverkar avsevärt

Friktion har stor betydelse inom skidåkning och alla vill hitta bästa lösningen för att minimera den.

På elitnivå kan en mycket liten minskning av motståndet mellan skidan och snön påverka tävlingsresultaten avsevärt.

För att bättre förstå den komplexa naturen av friktion mellan skidor och snö har forskarna utvecklat en flerskalig AI-baserad modelleringsmetod som bygger på att skidans makro- och mikroskopiska egenskaper kopplas ihop, skriver LTU.

Fungerar på riktigt

Man har, naturligtvis, gjort fälttester i skidspåren och konstaterat att metoden fungerar i praktiken.

Med hjälp av sin unika metod har forskarna lyckats bestämma och minimera friktionen vid vissa typiska väderförhållanden.

På makroskalan har forskarna mätt hela skidans geometri med varierande belastning och skapat AI som genererar indata till en beräkningsmodell som används för att studera kontakten mellan skidan och snön.

ANNONS

Beräkningsmodellen gör att man kan karaktärisera skidans mekaniska egenskaper utifrån hur den fördelar åkaren tyngd över den främre och bakre glidzonen.

Avgörande resultat

Resultaten är avgörande för utvecklingen av en fullskalig skidtribometer, en typ av kälke med riktiga skidor som medar.

Denna kan lastas på olika sätt för att efterlikna de förhållanden som åkarna utsätter sina skidor för i spåret, skriver LTU.

Med hjälp av denna skidtribometer kan man kalibrera modellen och därmed uppskatta friktionen mellan skidan och snön, det vill säga bestämma hur bra skidan glider.

”Våra forskningsresultat hjälper att välja optimala kombinationer av typ av skida och slipstruktur som ger bästa glidet på tävlingsskidor för olika snö- och väderleksförhållanden. Resultaten används redan nu i utvecklingen av nya skidslipar tillsammans med Sveriges olympiska kommitté”, säger Kalle Kalliorinne.

Läs mer:

AI kan frigöra mer tid för emotionellt ledarskap. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS