Dagens PS

Netflix utmanas av Warner Media och Discovery

Sammanslagningen av Warner Media och Discovery skapar en streamingjätte som kommer utmana marknadsledande Netflix
Streamingmarknaden förändras när Warner Media och Discovery blir mediajätte. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 18 mars 2022Publicerad: 19 maj 2021

Sammanslagningen av Warner Media och Discovery skapar en streamingjätte som kommer utmana marknadsledande Netflix. Svenska streamingtjänster har fortfarande ett trumfkort i sporten.

ANNONS
ANNONS

Under måndagen blev det känt att Warner Media och Discovery slås ihop och blir en stor streamingjätte.

Det sammanslagna bolaget kan bli en stor utmanare till Netflix, Amazon Prime och Disney Plus och samgåendet väntas vara klart år 2022. Effekten kommer märkas även i Sverige.

Konkurrent till Netflix

“På den svenska marknaden har Discoverys streamingaffär hittills varit mindre än konkurrenternas, alltså aktörer som Netflix, Viaplay och C More. Den tänkta samman­slagningen med Warner media ger onekligen denna nya aktör en enorm muskelkraft”, säger Marie Nilsson, vd på analysföretaget Mediavision till Svenska Dagbladet.

Hon tror att med en ny stark konkurrent på marknaden kan marknadsledande Netflix framstå som ett mindre självklart val för den som väljer streamingtjänst, särskilt om samgåendet medför att innehåll försvinner, som det gjorde när Disney Plus startades.

Svenska streamingtjänster påverkas

Även svenska aktörer som C More, TV4 och Nent kan påverkas av konkurrensen och Marie Nilsson tror att det kommer bli mer lokal konsolidering även i Sverige.

Det nya sammanslagna bolaget kommer innehålla varumärken som HBO, CNN, Discovery, Warner Bros., Eurosport och Cartoon Network. I Sverige ingår Kanal 5 och streamingtjänsten Discovery+, som bland annat har rättigheter till Allsvenskan.

ANNONS

Kan bli fler sammanslagningar

Warner och Discovery kommer bli det näst största mediabolaget, efter Disney, skriver Financial Times. SvD skriver att, enligt en analytiker som FT har talat med, kan affären utlösa en konsolideringsvåg på marknaden.

Enligt SvD ser Magnus Anshelm, vd på Mediamätning i Skandinavien, en utveckling där de globala jättarna lägger allt mer pengar på att bli vinnare i streamingkriget. Kvaliteten på utbudet höjs samtidigt som tittarna får betala mer för att kunna se sina favoritprogram.

“Det bidrar till att fler skaffar tillgång till fler tjänster”, säger han till SvD.

Snittantalet kan öka

Netflix och Disney plus har nyligen höjt sina priser i Sverige och enligt siffror från MMS har svenska streaminghushåll i genomsnitt 2,7 tjänster.

“Så länge som hushållen har en god ekonomi finns utrymme för nyetableringar. Snittantalet tjänster kan nog gå upp emot tre, eller tre och en halv”, säger Magnus Anshelm till SvD.

ANNONS

Sporten är ett trumfkort

De svenska streamingtjänsterna har än så länge ett trumfkort, sporten. Nyligen budade C More hem sändningsrättigheterna för Champions League 2021–2024 och Nent säkrade nyligen fortsatta rättigheter till Premier League.

Än så länge har de internationella tjänsterna hållit sig borta, men Amazon verkar flytta fram positionerna och har köpt rättigheterna till ligan i amerikansk fotboll, NFL.

Magnus Anshelm tror att globala streamingjättar så småningom kan börja buda på både lokala och globala sporträttigheter.

Läs mer: Storbud ska bygga ny streamingjätte

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS