Kinesisk biltillverkare tar ett oväntat steg in i framtiden. Nu ska robotarna charma bilköparna i hallarna. Men är kunderna redo?
Morgondagens bilköp: Med eller utan mänsklig kontakt?


Mest läst i kategorin
Den kinesiska biltillverkaren Chery tar ett djärvt steg in i framtiden och introducerar humanoider som säljare i sina bilhallar. Roboten, vid namn Mornine, har väckt uppmärksamhet med sitt människoliknande utseende och förmåga att interagera med kunder.
Enligt Carscoops planerar Chery att använda dessa 525 000 kronor dyra robotar för att “reimagina” köpupplevelsen.

Vi vill ha basmodeller – inte lyxfällor
Är det inte dags att biltillverkarna börjar skala av alla system och skärmar och ger oss enklare bilar till lägre pris? Börjar biltillverkarna inse att
Robot-säljare ska locka unga bilköpare
Mornine, som visades upp på Shanghai Auto Show, är designad för att kunna servera drycker och svara på frågor om bilarnas specifikationer, rapporterar Auto News. Chery tror att den här teknologiska satsningen kan locka fler besökare till bilhallarna, särskilt yngre kinesiska konsumenter som är teknikintresserade.
Enligt Autoblog är robotens AI-drivna system, kallat “CheryGPT” och DeepSeek AI, utvecklat i samarbete med teknikjättar som NVIDIA och Huawei för att göra interaktionen så naturlig som möjligt.

Senaste nytt
Kontroversiellt utseende och tveksam prislapp
Mornines utseende har dock inte bara mötts av positiva reaktioner. Med långt fejk-hår, markerade bröst och en “märkligt bulbös bakdel” har designen ifrågasatts och beskrivits som skapad av ett team av män, enligt Carscoops.
Trots det kontroversiella utseendet menar Chery att Mornine kan gå (om än dåligt), prata och använda sina människoliknande händer för att guida kunder.
Prislappen på cirka 525 000 kronor per robot har också fått vissa återförsäljare att tveka inför ett eventuellt inköp, även om en robot redan är i drift i en malaysisk bilhall.

En del av en större robot-satsning för bilköp
För Chery är Mornine dock bara en liten del i en mycket större plan att expandera sin robotverksamhet, Aimoga, till en sådan nivå att biltillverkningen nästan blir en bisyssla, skriver Carscoops.
Företaget har även utvecklat en robot-hund för de som inte kan ha en riktig hund.
Chery Internationals vd, Zhang Guibing, ser Aimoga som företagets “verkliga framtid”, då robotar inte behöver förmåner, aldrig sjukanmäler sig och potentiellt kan ersätta hela industrier.

Framtiden är robotiserad – även i bilhallen?
Trenden med robotar i olika branscher är tydlig. Tesla och Hyundai satsar också stort på robotteknik, och Mercedes använder redan robotar i sin produktion i Berlin. Även om vi kanske inte har personliga robotassistenter ännu, verkar det inte långt borta innan robotar sköter allt från att montera bilar till att svara på frågor om dem i bilhallarna.
Frågan är om kunderna är redo för en robot-säljare som rabblar standardsäljfraser, vilket Motor1 varnar för.

Elbilsbolag stänger ner – samtliga anställda sparkas
På fredagsmorgonen kom beskedet om att elbilsbolaget stänger ner. Hundratals anställda har fått ett abrupt slut på sin tid i företaget. Den vietnamesiska
Läs också:
Okänd regel kan neka dig bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd. News 55
Pensionärernas råd till yngre generetioner. E55
De vill ha elitbyråns lön – men inte elitens tempo. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.