Dagens PS

Luren som solglas: När teknik blir mode

Glöm "cottagecore", "commutercore" och "gorpcore"! Nu är det dags för en ny trend: "phonecore". (Foto: HMD)
Glöm "cottagecore", "commutercore" och "gorpcore"! Nu är det dags för en ny trend: "phonecore". (Foto: HMD)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 maj 2024Publicerad: 22 maj 2024

Mobiljätten HMD och stjärndesignern Sinead Gorey skapar “Phonecore Collection” – men är deras smartphone-formade solglasögon att ta ett steg för långt?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den europeiska mobilinnovatören Human Mobile Devices, HMD, och London Fashion Week-designern Sinead Gorey har gått samman för att skapa “The Phonecore Collection”.

Kollektionen, som markerar lanseringen av HMD:s nya smartphone Pulse Pro, består av accessoarer inspirerade av mobiltelefonen.

Solglasögon formade som ett par smartphone-skärmar! (Foto: HMD)
Solglasögon formade som ett par smartphone-skärmar! (Foto: HMD)

Århundradets fulaste glasögon

Bland de mer iögonfallande kreationerna återfinns solglasögon formade som en smartphone-skärm, en ryggsäck för mobilen och ett skärp med mobilficka. Allt i Pulse Pros signaturfärg Glacier Green.

“Vi är otroligt glada över att presentera HMD Pulse Pro och den unika Phonecore-kollektionen”, säger Lars Silberbauer, marknadschef på HMD.

“Det är ett perfekt uttryck för vad HMD Pulse Pro, och HMD, står för. Människor vill inte längre att deras smartphones bara ska vara avancerade teknikprylar, utan också modeuttryck – och HMD Pulse Pro är båda.”

Människor vill inte längre att deras smartphones bara ska vara avancerade teknikprylar, utan också modeuttryck säger dem, jag vet inte jag. (Foto: HMD)
Människor vill inte längre att deras smartphones bara ska vara avancerade teknikprylar, utan också modeuttryck. Jag vet inte jag…(Foto: HMD)
ANNONS

Sinead Gorey, designern bakom kollektionen, instämmer:

“Med HMD Pulse Pro som musa till mina designer, visar vår Phonecore-kollektion perfekt hur teknik och mode möts.”

Kollektionen är en hyllning till smartphonens och deras roll i våra liv. Enligt en ny undersökning från HMD ser 54 procent av Generation Z sina smartphones som mer än bara funktionella enheter. För var fjärde är det rentav ett modeobjekt.

Klart vi vill ha en 3-D printad mobilhållare större än en vanlig handväska. Oklart vem som med stolthet kommer bära denna skapelse. (Foto: HMD)
Klart vi vill ha en 3-D printad mobilhållare större än en vanlig handväska. Oklart vem som med stolthet kommer bära denna skapelse. (Foto: HMD)
ANNONS

Senaste nytt

Och priset är

HMD x Sinead Gorey “Phonecore”-kollektionen släpps globalt under onsdagen, men antalet accessoarer är begränsat. Mobilen finns att köpa i färgerna Glacier Green, Black Ocean och Twilight Purple via HMD:s hemsida för 2 299 kronor.

Hela kollektionen, om ni ändå kände er lite sugna! (Foto: HMD)
Hela kollektionen, om ni ändå kände er lite sugna! (Foto: HMD)
Glasögonen måste vara smarta för att jag skulle ta på mig de där! (Foto: HMD)
Glasögonen måste vara smarta för att jag skulle ta på mig de där! (Foto: HMD)
ANNONS

Läs mer:

Sonos ger sig in i hörlurskriget. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS